At fyre en medarbejder, der ønsker højere etik i en virksomhed skader virksomhedens image.
Sådan lyder konklusionen fra lektor Winni Johansen fra Handelshøjskolen i Århus, efter IBM tirsdag fyrede Claus Bobjerg Juul, der har lagt sag an mod selskabet for at have jobkarteller.
Hun forklarer dog i samme åndedræt, at det også vil have skadet virksomheden at lade ham blive.
"IBM har stået i lidt af et paradoks. På den ene side kan man ikke have en medarbejder, der vedvarende taler kritisk i pressen om ledelsen, og på den anden side har man sikkert været klar over, at det ser skidt ud at fyre en medarbejder, der vil højne etikken i virksomheden," siger hun.
Virksomheden kunne simpelthen ikke undgå øretæver, forklarer Winni Johansen.
Tavse IBM
Hun understreger, at hun ikke har fulgt IBMs kommunikationsstrategi fra begyndelsen af sagen.
Hun er dog ikke overrasket over, at selskabet vælger total tavshed om fyringen.
"Det har vi tidligere set med IBM, og i øvrigt også andre multinationale selskaber. Nogle gange skyldes det, at de er bange for, at en sag skal brede sig til andre lande. Altså at for eksempel en dansk selskab "røber" en politik for hele organisationer," siger hun.
Hun fortæller samtidig, at tavshed næppe altid er den klogeste strategi.
"Informationsrummet overlader man til modstandere, og det sætter gisninger i gang hos folk. For folk kan jo kun gisne om, hvorvidt fyringen reelt er bestilt af ledelsen i USA eller ej," siger Winni Johansen.
Dog er tavshed et klogt træk, hvis en virksomhed vurderer, at sagen "går i glemmebogen", forklarer lektoren fra Århus.