Der bliver færre penge til it i virksomhederne. Samtidig vokser kravene til, hvad it rent faktisk skal udrette for forretningen.
Men der er en hjælpende hånd på vej.
Skismaet har nemlig fået det internationale analysehus Gartner til at identificere hele seks aktiviteter, der foregår i ganske almindelige it-afdelinger, som it-lederen let kan droppe at putte på to-do-listen, hvis han eller hun vil øge it-afdelingens præstation for samme pose penge.
Og her er så de seks overordnede råd til it-lederne:
1. Stop med at være budget-prioriterings-politi
Sørg for, at din it-organisation reducerer antallet af diskussioner med forretningsenhederne om deres brug af teknologi, specielt hvis forretningens afdelinger selv har midler til at investere i it.
Det er nemlig vigtigere, at it-lederen sikrer, at forretningsenhederne udnytter teknologierne fornuftigt end at udstyre alle med ny teknologi via it-organisationen.
Indledende support og udannelse kan muligvis hjælpe personerne i forretningsenhederne med at investere korrekt.
2. Stop med at bruge arkitekturen som kontrolredskab
Rigide standarder og politiker mindsker muligvis sikkerhedsrisikoer, men denne tilgang til kontrol forstærker ofte det traditionelle billede af en it-organisation, som ikke forstår forretningens behov for hurtigt at reagere på markedsændringer.
Lad derfor være med at bruge arkitekturen til at kontrollere detaljerne i forretningsapplikationerne.
3. Stop med at kommunikere it-indikatorer
Fokuser på forretningen. Udvælg et håndterbart antal it-værdi-indikatorer, som også giver mening for forretningslederne.
De skal helst være så tæt på familiære forretningstermer som eksempelvis forretningsmål, forretningsstrategier eller forretningsprocesser, og de skal vise nuværende status og fremskridt til dato.
Ideelt skal disse indikatorer afrapporteres i samarbejde med den relevante forretningsenhed.
4. Stop eksplosionen af styregrupper
Ofte ser man en udisciplineret beslutningsstruktur i virksomhederne omkring it.
I stedet for at skabe en eksplosion af styregrupper, er det bedre at få pakket it-beslutningsinfrastrukturen ind i den eksisterende beslutningsinfrastruktur i virksomheden.
Det handler altså om at udnytte virksomhedens eksisterende strukturer.
5. Stop med at tale i teknologiske termer
Reducer og simplificer antallet af udbudte services, pak dem sammen i logiske grupperinger og beskriv servicerne, så de reflekterer brugernes behov og aktiviteter – for eksempel "opret nye ansatte", som jo inkluderer en hel suite af services som eksempelvis pc'er, telefoner og mobil support.
6. Stop med at undskylde
Troværdighed kræver opbygning af stærke personlige relationer.
Det handler om at tænke politisk, integrere it-mål med forretningsmål og understøtte forretningens forventning om at blive udstyret med en strøm af nye teknologier, der understøtter forretningen.
Gentagne undskyldninger ødelægger denne troværdighed.