På trods af bekymringer om Galileos kommercielle levedygtighed, er det helt udelukket, at EU trækker sig ud af projektet, siger EU-kommissionens vicepræsident, Gunter Verheugen.
Galileo er Europas svar på GPS, som er et amerikansk satellitstyret navigationssystem.
Galileo er designet til civilt brug, og det er meningen, at Galileo skal udgøre et mere nøjagtigt system, end det eksisterende GPS-system.
Skal køres igennem
"Galileo er et afgørende projekt. At give op er ikke en valgmulighed for os. Uanset hvilke problemer der er opstået i løbet af projektet, er Galileo stadig meget vigtig for Europa," siger Gunter Verheugen.
Gunter Verheugen mener, at Galileos største problem er finansiering.
"Spørgsmålet er, hvor mange skattekroner vi er nødt til at bruge, for at sikre et pålideligt, effektivt navigationssystem," siger han.
Der blev sat spørgsmålstegn ved navigationssystemets kommercielle levedygtighed sidste år, da det kom frem, at man i Kina var ved at udvikle et satellitsystem, der kommer til at konkurrere med Galileo på nogle kommercielle områder.
Fordi EU-kommissionen har været bekymret for, om de otte firmaer kommissionen har hyret til at bygge og drive satellitprojektet, kan nå deres tidsfrister og koordinere det hele ordentligt indbyrdes, har de otte firmaer fået indtil 10. maj, til at skabe én samlet virksomhed og vælge en administrerende direktør til at lede Galileo projektet.
De otte virksomheder der deltager i Galileo-projektet, er den fransk-tyske EADS, Thales og Alcatel-Lucent fra Frankrig, Inmarsat fra Storbritannien, Italiens Finmeccanica, Aena og Hispasat fra Spanien og et tysk konsortium ledet af Deutsche Telekom.
Det nuværende amerikanske GPS-system kan lukkes ned af Pentagon, hvis det amerikanske militær vurderer, at det er nødvendigt.
Oversat af Ditte Thøgersen