Artikel top billede

Dårligt sprog koster omsætning

Klumme: Stavefejl og dårligt dansk underminerer tilliden til en e-butik. Sørg derfor for at have et korrekt sprog på dit website.

I en e-butik er det af naturlige årsager umuligt for kunder at røre og dufte til varerne.

Det er to vigtige sanser, som kunderne er berøvet fra at bruge, og derfor er det så vigtigt, at billeder og tekst er i orden.

Billederne er meget vigtige, men i denne klumme vil jeg koncentrere mig om det skrevne.
Først og fremmest gælder det om at kende sin målgruppe.

Der er stor forskel på, hvad der får en 12-årig dreng fra Vesterbro og en 45-årig husmor fra Jylland til at købe varer på nettet.

Nemt misforståelser

De bruger sproget forskelligt, og der kan nemt opstå misforståelser, og værste fald kan man miste endog meget omsætning.

Dertil skal teksten være uden fejl. Jeg ser utrolig mange butikker, der roder rundt i stavefejl, kommafejl og andre sproglige fejl.

Det er bestemt ikke noget, der underbygger tilliden til butikken, og det koster omsætning, så det basker.

Men der er også mange, der både kan stave og sætte kommaer, men roder rundt i De, Dem og Deres for eksempel.

Det ene øjeblik er butikken Des med kunden, og det næste øjeblik er den dus.

Det er altså noget forbandet roderi.

Dus dus dus

De, Dem og Deres er en forældet tiltaleform, man praktisk talt kun bruger, hvis man skal tale med Dronningen, og det er nok ikke så tit, det sker

Så selv i handelsbreve og meget andet vil jeg sige, at vi efterhånden lever i et samfund, hvor vi stort set er dus med alle.

Under alle omstændigheder, så tænk på målgruppen og sæt dig ind i deres sted.

Tænk på, hvordan den målgruppe vil kunne lide at blive tiltalt og form sproget derefter. Hvis det er forretningslivet, så skal det måske være lidt konformt.

Jeg vil stadig være dus, men det skal stadig være meget korrekt og pænt dansk.

Hvis det er en yngre målgruppe, kan det selvfølgelig godt være, man er mere modtagelig over for at bruge et friskere sprog.

Hold stilen

En anden ting, man skal være opmærksom på, er, at man skal holde stilen igennem hele butikken.

Ofte er man flere om at vedligeholde den, og der vil uvægerligt begynde at komme forskellige former for stavning og sprog i butikken.

Her er det en god ide relativt hurtig at danne sig en form for konsensus om, hvordan man skriver diverse ord.

Er e-mail med stort E eller lille e, er det med eller uden bindestreg. Staves internet med stort eller lille ‘i’ og så videre.

Der er masser af muligheder for at stave ting forskelligt.

Det ser sjusket ud, hvis man skifter stil rundt omkring på websitet.

Efterhånden som tvister opstår, så lav en lille ordbog, hvor man bliver enig om, hvordan man staver de forskellige ord, og hvordan man formulerer sig, så alle, der er med til at vedligeholde websitet, har en lille guide til, hvordan det gøres.

På den måde kan man holde en nogenlunde ens stil igennem hele butikken, der får det hele til at hænge væsentligt bedre sammen og fremstå meget mere professionelt.

Så hav fokus på sproget, de penge du sparer på korrekturen, taber du helt sikkert mange gange i omsætning.

Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere