I en e-butik er det af naturlige årsager umuligt for kunder at røre og dufte til varerne.
Det er to vigtige sanser, som kunderne er berøvet fra at bruge, og derfor er det så vigtigt, at billeder og tekst er i orden.
Billederne er meget vigtige, men i denne klumme vil jeg koncentrere mig om det skrevne.
Først og fremmest gælder det om at kende sin målgruppe.
Der er stor forskel på, hvad der får en 12-årig dreng fra Vesterbro og en 45-årig husmor fra Jylland til at købe varer på nettet.
Nemt misforståelser
De bruger sproget forskelligt, og der kan nemt opstå misforståelser, og værste fald kan man miste endog meget omsætning.
Dertil skal teksten være uden fejl. Jeg ser utrolig mange butikker, der roder rundt i stavefejl, kommafejl og andre sproglige fejl.
Det er bestemt ikke noget, der underbygger tilliden til butikken, og det koster omsætning, så det basker.
Men der er også mange, der både kan stave og sætte kommaer, men roder rundt i De, Dem og Deres for eksempel.
Det ene øjeblik er butikken Des med kunden, og det næste øjeblik er den dus.
Det er altså noget forbandet roderi.
Dus dus dus
De, Dem og Deres er en forældet tiltaleform, man praktisk talt kun bruger, hvis man skal tale med Dronningen, og det er nok ikke så tit, det sker
Så selv i handelsbreve og meget andet vil jeg sige, at vi efterhånden lever i et samfund, hvor vi stort set er dus med alle.
Under alle omstændigheder, så tænk på målgruppen og sæt dig ind i deres sted.
Tænk på, hvordan den målgruppe vil kunne lide at blive tiltalt og form sproget derefter. Hvis det er forretningslivet, så skal det måske være lidt konformt.
Jeg vil stadig være dus, men det skal stadig være meget korrekt og pænt dansk.
Hvis det er en yngre målgruppe, kan det selvfølgelig godt være, man er mere modtagelig over for at bruge et friskere sprog.
Hold stilen
En anden ting, man skal være opmærksom på, er, at man skal holde stilen igennem hele butikken.
Ofte er man flere om at vedligeholde den, og der vil uvægerligt begynde at komme forskellige former for stavning og sprog i butikken.
Her er det en god ide relativt hurtig at danne sig en form for konsensus om, hvordan man skriver diverse ord.
Er e-mail med stort E eller lille e, er det med eller uden bindestreg. Staves internet med stort eller lille ‘i’ og så videre.
Der er masser af muligheder for at stave ting forskelligt.
Det ser sjusket ud, hvis man skifter stil rundt omkring på websitet.
Efterhånden som tvister opstår, så lav en lille ordbog, hvor man bliver enig om, hvordan man staver de forskellige ord, og hvordan man formulerer sig, så alle, der er med til at vedligeholde websitet, har en lille guide til, hvordan det gøres.
På den måde kan man holde en nogenlunde ens stil igennem hele butikken, der får det hele til at hænge væsentligt bedre sammen og fremstå meget mere professionelt.
Så hav fokus på sproget, de penge du sparer på korrekturen, taber du helt sikkert mange gange i omsætning.
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.