"Tiden er ikke til store og ambitiøse projekter," skriver rådgivningsvirksomheden Deloitte Business Consulting i en rapport om de danske elektroniske patientjournaler (EPJ).
Ja, faktisk kan det slet ikke lade sig gøre, for leverandørerne kan slet ikke levere alt det, der kræves af et fuldt EPJ-system.
Der mangler nemlig et marked, hvor virksomheder kan konkurrere om at sikre de bedst mulige patientjournaler til den mindst mulige pris.
"På sigt må man forvente, at vi udvikler et ERP-lignende marked til sundhedsvæsnet," siger Allan Kirk, partner i Deloitte Business Consulting.
Eksport og import giver bedre EPJ
Et sådant marked kræver, at Danmark i højere grad lever op til en række internationale standarder.
Det vil betyde, at danske leverandører kan se en forretning i EPJ, fordi de vil kunne eksportere deres løsninger, samtidig med at regionerne kan udskifte deres systemer med nye og bedre fra udlandet.
"Danmark er et lille land. På sygehusområdet er der kun fem store kunder. Det gør, at man er nødt til at gøre sig nogle overvejelser om, hvordan man sikrer konkurrencen," siger Allan Kirk.
Konkret peger Allan Kirk på standarden HL7, der står for Health Level 7.
Det er en ISO-standard for sundhedsvæsnet, der bliver brugt i blandt andet USA, England og snart også Australien.
EPJ i flere skridt
Men det umodne marked har også en anden konsekvens. Vi skal ikke forvente, at få det store forkromede EPJ-system på én gang.
I stedet anbefaler Deloitte Business Consulting at lade EPJ-udviklingen foregå i mindre skridt, og at myndighederne løbende afprøver og evaluerer de nye tiltag.
Et af de første skridt bliver at give landsdækkende adgang til de såkaldte e-journaler.
Det vil især betyde, at privatpraktiserende læger får et bedre overblik over, hvilken behandling patienterne får på sygehusene.