Computerworld News Service: ”De nye egenskaber er beregnet til situationer, hvor brugeren ikke rigtig har noget bestemt på sinde eller ikke lige har lyst til at søge på noget bestemt,” skriver Sep Kamvar, teknisk leder af Googles brugertilpasnings-afdeling, på sin blog.
Egenskaberne er designede til de, der bruger Googles Search History. Search History lader brugeren gå tilbage i sine egne fodspor og organisere de besøgte sider.
Den første nye egenskab er en forslags-knap i Googles værktøjslinje, der ligner et sæt terninger.
Brugeren kan klikke på terningerne, hvorefter Google sender vedkommende videre til en hjemmeside, der måske falder i brugerens smag, vurderet på baggrund af vedkommendes tidligere søgninger.
”Brugere kan tilføje knappen til deres værktøjslinje og få op mod 50 forskellige forslag per dag,” skriver Sep Kamvar.
Derudover har Google lavet en forslags-knap, som brugerne kan tilføje til deres personlige Google-hjemmeside. Her foreslår Google dagligt andre hjemmesider.
"Man skal nok ikke forvente det helt store i starten, men jo mere man opbygger sin Search History, des mere får man ud af servicen,” skriver Sep Kamvar. ”Med tiden bliver forslagene bedre og bedre.”
Den nye service minder en del om StumbleUpon, der giver brugere mulighed for at anbefale hjemmesider til andre surfere med lignende interesser.
StumbleUpon kom i denne uge på andenpladsen på Hitwises hitliste over 2.0 virksomheder, man kan forvente får lige så stor succes som YouTube og Flickr. Vurderingen baseres på mængden af tidlige brugere.
Oversat af Ditte Thøgersen