Computerworld News Service: Hitwise har på baggrund af datatrafik på over 800.000 hjemmesider peget på seks hjemmesider, der kan få samme succes som YouTube, Wikipedia eller Flickr.
Listen omfatter Yelp, StumbleUpon, Veoh, WeeWorld, Imeem og Piczo.
Hitwise har udarbejdet listen ved at se på de typer af såkaldte early adopters, som bruger siderne allerede nu.
De seks kandidater
Her er en liste over, hvad de seks web 2.0 virksomheder laver:
Yelp tilbyder en online guide, der giver brugerne mulighed for at give karakterer til forskellige varer og serviceydelser
StumbleUpon giver brugerne mulighed for at anbefale hjemmesider til andre med de samme interesser.
Veoh tilbyder software, der giver brugerne mulighed for at hente, udgive og se video i hd-kvalitet.
WeeWorld giver brugerne mulighed for at skabe et alter ego, der kan bruges i online- og mobilkommunikation.
Imeem er et online community, der giver brugerne mulighed for at reklamere for deres blogs, musik, billeder og videoklip.
Piczo henvender sig til teenagers og giver denne gruppe mulighed for at lave deres egne hjemmesider.
Holder øje med de hurtige
”Listen er udarbejdet ved at måle de hjemmesider, der havde flest brugere i udvalgte demografiske kategorier. De udvalgte grupper har titlerne ’Money and Brains’ ’Toung Digitari’ og ’Bohemian Mix’,” fortæller leder i Hitwise, Bill Tancer.
”Der er størst sandsynlighed for ,at disse grupper får øje på hjemmesider som YouTube og Flickr, inden de bliver populære for alvor,” siger han.
Eksplosiv vækst i web 2.0
Som en del af undersøgelsen fandt Hitwise ud af, at hjemmesider som YouTube og Wikipedia er vokset fra at have to procent af al trafik i 2005 til nu at sidde på hele 12 procent.
Det er et spring på 668 procent.
Samtidig viser analysen at det kun er 1,6 promille af brugerne på YouTube, der leverer indhold og kun to promille på Flickr.
Tallet er en del større på Wikipedia, hvor 4,5 procent af de besøgende redigerer i indholdet.
Oversat af Christian Carlsen