Computerworld News Service: HPs andel på verdensmarkedet steg til 17,6 procent i første kvartal, hvor virksomheden sendte regninger ud på 11 millioner enheder.
Ifølge en rapport fra Gartner er det en stigning i pc-salget på 28,7 procent i forhold til samme kvartal sidste år. I første kvartal i 2006 var HPs andel på 14,9 procent og virksomheden solgte 8,6 millioner enheder.
I mellemtiden er Dells andel faldet fra 16,4 til 13,9 procent i de samme kvartaler. I seneste kvartal solgte del 8,7 millioner enheder.
En rapport fra IDC viser også, at HP vinder andele på Dells bekostning. Deres tal ser dog lidt anderledes ud, fordi de definerer en PC på en anden måde en Gartner.
Ifølge IDCs tal er HPs andel steget til 19,1 procent i første kvartal mod en andel på 16,5 procent i samme kvartal året før. Dell faldt fra 18,2 til 15,2 procent.
Voksende pc-marked
Det samlede salg af pc’er steg med 8,9 procent på verdensplan ifølge Gartners rapport og med 10,9 procent i IDCs rapport.
IDC noterer sig, at væksten var stærkest på markedet for bærbare computere, og salget til private var stærkere end salget til virksomheder.
Ingen Vista-effekt
Selvom tidligere udgivelser af Microsofts operativsystem påvirkede salget af pcere, så konkluderer begge rapporter at lanceringen af vista ikke har påvirket pc-salget mærkbart.
Oversat af Christian Carlsen