Gå ind på www.siemens.com – og på skærmen vil du straks se verdens førende præsentation af en virksomhed på internettet, hvis man sammenligner nogle af verdens største virksomheder.
Det er konklusionen i en stor analyse af 60 af de største virksomheder i verden – de 20 største virksomheder i henholdsvis USA, Europa og kategorien "resten af verden". Bag analysen står usability-firmaet Bowen Craggs & Co., som har for nylig offentliggjorde resultaterne i Financial Times.
Analysen viser, at det især er de europæiske virksomheder, der tilsyneladende har fundet frem til den magiske nøgle, der sikrer, at virksomhedens informationer serveres fornuftigt til virksomhedens interessenter.
Europæerne i top
Otte ud af de ti øverste pladser på listen indtages nemlig af europæiske hjemmesider, mens kun to er amerikanske.
Og det er egentlig lidt overraskende, vurderer usability-eksperten Henrik Vincentz, administrerende direktør hos Userneeds, for det har traditionelt været amerikanske virksomheder, der har været førende.
Men meget tyder på, mener han, at amerikanernes forkærlighed for at smide alle informationer ud på en forside – den såkaldte portal-tilgang – ikke egner sig til den voksende kompleksitet i informationerne, der lægges på nettet, mener Henrik Vincentz.
"Tendensen er, at mere og mere kommunikation med alle virksomhedens interessenter foregår via nettet, og dermed er der også mange informationer, der skal kategoriseres. Det har europæerne traditionelt været bedre til, og det er formentlig den evne, der nu kommer i brug," siger han.
Bundskraberen: China Mobile
Bundskraberen i analysen – den absolut dårligste tilstedeværelse på nettet ud af de 60 vurderede – er China Mobile, skarpt forfulgt af det russiske energiselskab Gazprom.
Hver eneste af de 60 hjemmesider har været udsat for en meget omfattende analyse, og anslået er der i gennemsnit brugt 10 timer på hver virksomheds internetside.
Siderne er blevet vurderet ud fra vægtede parametre som konstruktion, der var det vigtigste, budskab samt evnen til at levere varen til stakeholders som samfundet, investorer, medierne, jobsøgere og kunder.
Hemmeligheden?
Men hvad er så hemmeligheden bag verdens førende "corporate sites"?
Ifølge Bowen Craggs er der især tre lærdomme ved at studere de bedste virksomhedshjemmesider. For det første kan man navigere nemt rundt på siden uden at miste overblikket.
For det andet er de bedste sider i stand til at servicere mange interessenter på én gang.
For det tredje udnytter de dygtigste virksomheder webteknologien godt med podcast og video, men der ses også meget positivt på kreativ brug af mindre bredbåndstunge teknologier.
De allerdygtigste – som eksempelvis Siemens – gør dog endnu mere. Bowen Craggs konkluderer, at Siemens ikke kun skiller sig ud på grund af en yderst sammenhængende præsentation på internettet, men også fordi der er tænkt på alle detaljer.
Ekspert: Tag ved lære
Virksomhederne i undersøgelsen er de allerstørste i verden. Alligevel mener Henrik Vincentz fra Userneeds, at mindre virksomheder kan lære af de store.
"Disse websider håndterer udfordringer som mindre virksomheder vil møde om fem til ti år på strukturdelen. Mængden af indhold vil vokse, fordi mere og mere kommunikation foregår digitalt, og den trend vil også ramme mindre virksomheder," siger Henrik Vincentz.
Han understreger dog, at undersøgelsen kun kan tages for gode varer, når der er tale om virksomhedens overordnede tilstedeværelse på nettet.
"Som e-handelsvirksomhed er der for eksempel brug for nogle helt andre metoder til at komme i kontakt med kunderne," siger han.
Top 10
1. Siemens - www.siemens.com
2. Royal Dutch Shell - www.shell.com
3. BP - www.bp.com
4. Nokia - www.nokia.com
5. AstraZeneca - www.astrazeneca.com
6. Total France - www.total.com
7. IBM - www.ibm.com
8. ING - www.ing.com
9. UBS - www.ubs.com
10. General Electric - www.ge.com