Virtuelle verdener bliver helt essentielle i fremtiden

Klumme: Virtuelle verdener som Second Life bliver helt essentielle for fremtidig innovation og undervisning. Bare vent til vi kommer til fjernundervisning, teambuilding og spatial design.

Klokken er lidt i otte om morgenen i Palo Alto, da vi i blidt solskin drejer bilen ind til parkeringspladsen foran
Dinah’s Garden Hotel og husker, at det er mere end 10 år siden, jeg sidst var her.

Morgenmad og kaffe er stillet frem, og vi er her for at møde Second Life eller nærmere betegnet høre nærmere fra Cory Ondrejka, CTO for Linden Labs.

Til stede er også Chris Baker fra Wired.

Zpoog - det nye medie

I København er vi nogle, der er i gang med at planlægge introduktionen af fantastiske “Zpoog” – det helt nye community medie – i Second Life, og interessen går derfor først og fremmest på at teste ideer, lære om de næste udviklinger i de kommende generationer af Second Life og høre om ledende trends og tanker fra Linden Lab-teamet selv.

Hvad er den virtuelle verden Second Life så egentlig for Cory Ondrejka?

Ja, primært er det et mange-til-mange samarbejdssted og tydeligvis ikke et spil.

Det er også en host for købt ejendom og aktiviteter.

Stedet er samtidig karakteriseret af brugernes kreationer og indeholder et internationalt betalingssystem.

Det adskiller sig derfor fra andre meget brugte online medie-kommunikationsformer, som for eksempel web, der ikke er et sted, og er en solo aktivitet, og blogs, der er monologer og solo sekventielle.

Ret primitivt

Verdens mere end 1,5 milliarder webbrugere har fået endnu en kommunikationsplatform, og virtuel kommunikation tilføjer endnu en – stort set uudforsket – dimension til menneskelig kommunikativ interaktion.

Cory, om nogen, understreger, at det nuværende Second Life er mere primitivt end internettet årgang 1995.

Det hele er slet ikke startet for alvor endnu, og mange andre virtuelle verdener vil komme til.

For Cory Ondrejka er de nye virtuelle samarbejds- og undervisningsformer, samt de aktørskabte community-­universer lige nu de mest interessante områder at følge udviklingen i.

Og her har han, mest i samarbejde med forskellige forskningsteam, en unik mulighed for at udvikle scripts til målrettet dataindsamling – og det gør de.

Adgangen til realtime aktørdata gør Second Life til et interessant eksperimentarium, og indsigten i break-down dataeksemplerne og foreløbige undersøgelsesresultater er dybt inspirerende.

Hvor kommer brugerne af Second Life så geografisk fra?

Ja, omkring 35 procent er i dag fra USA, men den internationale del vokser hurtigt.

Asien er på vej

Asien er ikke for alvor kommet med endnu, men det er bare et spørgsmål om tid, når sproglig lokalisering og stemme- og dialoginternalisering snart lanceres.

Virtuelle verdener som Second Life bliver helt essentielle for fremtidig innovation og undervisning.

Fuldstændig konkurrenceafgørende aktiviteter såsom fjernundervisning, innovationsteambuilding, arbejdskraftkompetence-rekruttering, spatial design, naturfænomen-analyser, og så videre, vil alle blive en integreret værdiskabende del af de virtuelle verdener.

Det samme vil gælde for fysisk og psykisk rehabilitering, som det eksempelvis har vist sig med det Second Life genoptræningscommunity, der er opstået blandt personer, som har overlevet hjerneblødninger.

Og kendte kompetence-institutioner så forskellige som European Space Scientists og Harvard Law School har allerede vist os, at undervisning er under evolution i den virtuelle verden.

Vi er lige startet.

Med Zpoogy hilsner

Sam K. Steffensen er ph.d. og leder af it-væksthusene 5te & 5teuniT, samt formand for CPH Design A/S.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere