Fra stort til småt.
SAS Institute er kendt for at levere business intelligence til virksomheder som TDC og Codan samt store danske kommuner og myndigheder.
"Vi har befundet os rigtig godt i store organisationer. De er kendetegnede ved et hav af data, et hav af forskellige ERP-systemer, et hav af databaser og forskellige produktionssystemer, der skal spille sammen," siger Jim Nielsen, marketingdirektør i SAS Institute.
Men på listen over de 42 nye kunder i 2006 er der en markant forskel.
"Størsteparten er selskaber, som du og jeg ikke kender. Vi har en lille dørproducent, en lille biotekvirksomhed og sågar en tandlægepraksis. Det er helt utraditionelt," lyder det fra Jim Nielsen.
Fra serveren til desktoppen
For omkring et år siden besluttede SAS Institute at gå målrettet efter små og mellemstore virksomheder, som ellers ingen interesse havde for de normalt brugte SAS-løsninger i Danmark.
Disse løsninger er for avancerede og kører normalt i store servermiljøer.
SAS JMP er i stedet en desktop-løsning, der installeres fra cd. Det er en bred løsning, der henvender sig til mindre afdelinger i store selskaber eller til små og mellemstore virksomheder.
Det er dog ikke en ny løsning.
Medstifter af SAS Institute, John Sall, præsenterede første version af det mere brugervenlige og billige værktøj allerede i 1989, men først for omkring et år siden nedsatte den danske afdeling et team, der skal udbrede SAS JMP til de mindre virksomheder.
Ikke stort og forkromet
Det er kommet virksomheden InterMail til gavn.
Det arbejder med direkte markedsføring over både mail og konvolutter.
InterMail har valgt SAS JMP, fordi programmet giver mulighed for at dele resultater over nettet.
Dermed kan InterMail også bruge SAS JMP's funktionalitet over for kunder, der gerne vil følge, om deres markedsføring har effekt.
"Vi har haft kig på forskellige ting, men andre løsninger har været for store og forkromede," siger Per Aggerholm, projektleder hos InterMail.
Han mener ikke, det er til at se, at produktet kommer fra en leverandør, der normalt kun er gået efter de største kunder. I princippet kunne han godt forestille sig, at enkeltmandsvirksomheder kunne bruge SAS JMP.
Hyperion er også med
SAS Institute er ikke den første BI-leverandør, der er på vej nedad i markedet.
Oracle-ejede Hyperion meddelte i december 2006, at de også vil kæmpe for flere små og mellemstore virksomheder i Danmark og Sverige.
Og her for nyligt fortalte medstifter af Business Objects Bernard Liautaud til Computerworld, at også verdens største leverandør af BI-software ser en fremtid i mellemstore virksomheder.
Den store fokus på de mindre selskaber netop nu er helt naturlig, mener marketingsdirektør Jim Nielsen.
"De mindre og mellemstore virksomheder har fået styr på deres ERP og fundet ud af, at de stadig mangler viden og indsigt. Nu kigger de på business intelligence," siger han og påpeger, at de store selskaber derimod allerede er godt fremme med business intelligence.