Artikel top billede

Bernard Liautaud er medstifter, bestyrelsesformand og chef strateg for verdens største leverandør af BI-software, Business Objects.

10 fede business intelligence år venter forude

Tema: Bernard Liautaud var med til at stifte Business Objects i 1990. Han mener, at business intelligence i dag kun når 15 procent af det potentielle marked. BI som software service skal hjælpe med at nå resten af markedet.

Interview: 10 fede år forude.

Sådan lyder forretningsudsigterne for business intelligence (BI), hvis man spørger Bernard Liautaud, der er medstifter, bestyrelsesformand og chef strateg for verdens største leverandør af BI-software, Business Objects.

Men samtidig med, at stadig flere virksomheder gerne vil udnytte den viden, som virksomhedens data genererer, så eksploderer mulighederne for at udnytte denne viden lige nu i mange forskellige retninger.

"Lige nu er BI-penetrationen på 15 procent. Vi skal udvide og udvikle os til at omfatte de resterende 85 procent," siger Bernard Liautaud.

Skal integreres

Det skal blandt ske ved bogstavelig talt at bringe business intelligence til brugerne i stedet for at lade brugerne komme til BI-løsningerne.

"Vi skal integrere business intelligence så meget som muligt, så du ikke behøver at åbne en BI-applikation, for at udnytte business intelligence. Business intelligence funktionerne skal være så integrerede med dine kontor- og forretningsapplikationer, at du konstant har en gadget åben på skærmen, som viser de efterretninger, du har brug for – for eksempel markedsandele i realtid," siger Bernard Liautaud.

Ambient BI kalder han det.

Det er et begreb, der bedst kan oversættes med omsluttende - eller at business intelligence eksisterer rundt om resten af it-løsningen.

Med ambient BI forsvinder den ekstreme kompleksitet helt fra brugernes bevidsthed, og avanceret datamining samt analytics bliver en del af det mashup-miljø, som brugerne er vant til at betjene sig af i en web 2.0-verden, hvor software i stadig højre grad bliver service-produkter.

10-års planen

"Det kommer til at tage 10 år at skabe en naturlig modenhed på BI-markedet. I den periode vil antallet af brugere i store virksomheder gå fra få hundrede til tusinder af medarbejdere. Og samtidig vil de mellemstore virksomheder tage business intelligence til sig, fordi deres teknologianvendelse bliver stadig mere sofistikeret," siger Bernard Liautaud.

Han peger på, at han i 1990 udgave en bog om, hvordan business intelligence kan bruges til at lede virksomheder og organisationer gennem demokratisering af viden, måling af præstationer og så videre.

Og det er stadig kernen i Business Objects, som kommer fra anvendelsessiden af business intelligence, fortæller han.

"Derfor er vi heller ikke skræmt af den opgave, som det er at bevæge sig fra de store virksomhedskunder til de mellemstore og små virksomheder. For dybest set handler det ikke om teknologi men om at sprede det glade budskab om, hvordan BI kan optimere forretningen," siger Bernard Liautaud.

Business Objects har allerede taget hul på fremtiden med BI som software service, hvor kunderne anvender BI-løsninger via internettet.

Løsningen er ny og designet som en ægte online arkitektur.
Foreløbig er det kun amerikanske kunder, der kan abonnere, men løsningen bliver tilgængelig i Europa senere på året.

Endnu mere fokus på datakvalitet

Men i en verden med ambient BI bliver det efter Bernard Liautaud endnu vigtigere at fokusere på en af de grundlæggende discipliner i business intelligence: sikring af datakvalitet.

Jo længere BI-kompleksiteten er væk fra brugerne, desto mere afgørende er det, at business intelligence løsningen bygger på veldefinerede, opdatere og troværdig data.

Her peger Bernard Liautaud på, at business intelligence leverandørerne de seneste år har fået hjælp fra de amerikanske politikere.

Det kompleks af love, som fulgte efter erhvervsskandalerne i Enron og andre store amerikanske virksomheder i begyndelsen af årtiet – kaldet Sarbanes Oxley eller SOX efter de to forslagsstillere – har nemlig haft en stor indvirkning på arbejdet med datakvalitet i amerikanske virksomheder.

"Påvirkningen fra SOX spreder sig nu til resten af verden. Og selvom mange mener, at lovene stiller alt for detaljerede krav til virksomhederne om at kunne dokumentere og forklare, hvordan data håndteres, gemmes og anvendes, ja så har det åbnet en helt ny diskussion om datadisciplin der lige nu skaber processer for lovgivningsbestemt rapportering eller compliance," siger Bernard Liautaud.

BI er et selvstændigt marked

Business Objects er med en 2005-andel af det globale BI-marked på 17,6 procent verdens største leverandør.

Den position holder Business Objects formentlig også efter den seneste konsolidering på markedet, hvor Oracle har købt Hyperion Solutions og dermed placeret sig solidt i top tre sammen med Cognos.

Men Bernard Liautaud sover ikke uroligt af den grund. Hans mål er, at Business Objects skal være blandt de ti største softwarehuse i verden.

Konsolideringen på BI-området finder han helt naturligt på et marked, som han i øvrigt er helt uenig med iagttagere om "blot" er en del af markedet for forretningsapplikationer.

"Business Intelligence er et selvstændigt marked og den konsolidering vi ser nu, svarer til den som skete på ERP-markedet for år tilbage og på databasemarkedet endnu før. Oracle startede som en ren database-leverandør og kom ud som nummer et på trods af konsolideringen. SAP startede som en ren ERP-leverandør og kom ud som nummer et på trods af konsolideringen. Sådan kommer det også til at gå for Business Objects på BI-markedet. Vi kommer ud som nummer et," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere