Computerworld News Service: Cisco ændrer salgskanaler for virksomhedens Linksys-produkter, der er rettet mod private og mindre virksomheder.
”Over de næste to til tre måneder vil Cisco gøre det nemmere for Linksys-forhandlere at tilføje Cisco-produkter i deres tilbud og omvendt,” siger direktør i Ciscos SMB-gruppe, Lauren Ventura.
”Samtidig vil Linksys højst sandsynligt blive et undermærke under Cisco,” siger hun.
Stigende efterspørgsel
Gennem de seneste år har Cisco brugt flere ressourcer på selskabet produkter rettet mod små og mellemstore virksomheder, fordi efterspørgslen er stigende på dette marked.
Linksys produktlinien indeholder en lang række produkter henvendt til mindre virksomheder.
Det er blandt andet routere, switches, IP-telefoner og ”voice gateways”.
”Forskellen fra Cisco produkterne er, at Linksys-produktlinien ikke inkluderer avancerede funktioner som samlede kommunikationsløsninger, der kombinerer telefon og messengerfunktioner og integrere dem i programmer,” siger Lauren Ventura.
”Produktlinien er tilpasset de kunder, der ikke mener, at de har behov for disse ekstra funktioner,” siger hun.
Er Linksys på vej ud?
En analytiker fra Communications Network Architects, Franz Dzubeck, vurderer, at Linksys navnet vil forsvinde.
”Linksys som mærkevarenavn vil forsvinde, men hvor lang tid det tager, afhænger af kunderne. Før det sker, vil Cisco fjerne de eksisterende overlap på produktlinierne, så der eksempelvis ikke både er Linksys og Cisco routere. Der er ingen verdens grund til, at de to mærker skal eksistere sammen,” siger han.
IDC analytiker, Ray Boggs, tegner et mindre skarpt billede.
”Cisco kan have fordel af de mærker som kan tvinge udviklerne bag Linksys og Cisco-produkterne til at lægge sig i selen og forholde sig til markedet,” siger han.
Oversat af Christian Carlsen