Den nordjyske it-virksomhed Targit er i fremgang, og det vil den udnytte til at styrke distributionen og salget af dens business intelligence-produkter.
Det netop offentliggjorte regnskab for år 2006 viser en omsætning på 70,6 millioner kroner og et overskud på 10,9 millioner.
I 2005 var omsætningen på 40,7 millioner kroner og overskuddet på 3,6 millioner, mens årene inden da bød på underskud.
En del af omsætningsfremgangen skyldes samarbejdet med andre virksomheder.
Mest markant er samarbejdet med Microsoft, der sælger Targits "Business Analytics" sammen med Dynamics NAV.
Udvider i USA
Men hovedparten af salget sker stadig gennem distributør- og forhandlernettet, og den kanal vil Targit satse endnu mere på i den kommende tid.
Derfor ansætter virksomheden i løbet af i år 14 nye medarbejdere i USA. Det bliver en blanding af danske og amerikanske medarbejdere, og to ud af tre vil være salgsmedarbejdere.
"Det lyder måske hovent at sige, men vores primære fokus er at udnytte den her fantastiske respons på vores produkter. Vi er nu profitable og har en positiv vækst, og det omsætter vi i mere vækst," siger administrerende direktør og medstifter Morten Sandlykke.
BI som underholdning i s-toget
Målet for 2007 er et overskud "af samme kaliber" som i 2006, men ikke nødvendigvis højere.
Fokus er på at øge omsætningen.
Salgsindsatsen er ikke eneste våben.
Targit vil i maj lancere BI Suite 2K7, der har flere nyskabelser på vej.
Blandt andet kan analyserne blive ledsaget af musik, der skifter alt efter, om virksomheden når sine resultater.
"Du kan også lave et podcast af dine analyser, så de kan nå endnu bredere ud i organisationen. Det bliver nærmest underholdning på vej hjem i s-toget," siger Morten Sandlykke.
Drøm om to-cifrede markedsandele
Targit satser hovedsageligt på vækst i USA, Sverige og Tyskland, mens OEM-aftaler med blandt andet Microsoft fører produkterne til fjernere markeder i blandt andet Mellemøsten og Asien.
Målet på længere sigt er "en betydelig del af verdensmarkedet".
"Vi skal være til stede på alle markeder. Tiden må vise, om vi når op på to-cifrede markedsandele på dem alle," siger Morten Sandlykke.