IP-telefoni: Hvem bliver opkøbt næste gang?

ComputerViews: Comendos køb af Telsome viser med al tydelighed, at markedet for IP-telefoni befinder sig i en konsolideringsfase. Markedet er i vækst, men specielt de mindre udbydere må se sig om efter samarbejdspartnere, hvis de skal overleve kampen om kunderne.

ComputerViews: Der er mange grunde til at være optimistisk, hvis man har en forretning, der lever af at sælge IP-telefoni. Både private danskere og erhvervslivet satser i stigende grad på de IP-baserede telefoniløsninger.

Til gengæld må mange af de mindre IP-telefoniudbydere nok indse, at de får svært ved at klare sig på egen hånd – også selvom kunderne strømmer til.

Et aktuelt eksempel på det er Telsome, som nu bliver opkøbt af sikkerhedsfirmaet Comendo.

Telsomes historie er meget sigende.

Det er kun lidt over to år siden, at de første kunder kom til, men i dag har virksomheden ifølge den seneste statistik fra IT- og Telestyrelsen over 23.000 kunder. For bare et år siden var det antal kun 4.500.

Alligevel havde Telsome i det seneste regnskab et 10,6 millioner kroner.

Mange små spillere

Situationen er ikke ny, faktisk er den mere regelen end undtagelsen, at nyetablerede IP-telefonifirmaer kæmper med underskud.

Et kig på IT- og Telestyrelsens seneste opgørelse over markedet for IP-telefoni viser, at der findes en række selskaber i nogenlunde samme størrelsesorden som Telsome.

Også Computerworlds brancheguide sætter konkrete navne på de små spillere på markedet.

Dem findes rigtig, rigtig mange af, og selv om man ikke kan skære alle over én kam, så vil en del af dem før eller siden enten blive opkøbt af større udbydere eller fusionere med konkurrerende virksomheder.

Spørgsmålet er, hvor stor man skal være som virksomhed, før business-casen holder. Hvor mange kunder er nok?

Svaret er selvfølgelig afhængigt af, hvor dygtig man er til at minimere udgifterne, men en vis kundemasse kommer ingen udenom.

Hvem bliver den næste?

Både IDC's teleanalytiker Brian Troelsen og Netplans Torben Rune har tidligere her i Computerworld sat ord på situationen for de mindre udbydere.

"Der er måske stadig plads til, at der kan komme nogle nye operatører, men i længden tror jeg ikke på, at alle de her småselskaber kan overleve. De er simpelthen nødt til at have en vis volumen. De mindre udbydere bliver, hvis de til stadighed skal have en konkurrencedygtig forretning, nødt til at have mange kunder, og det kan de få ved at slå forretningerne sammen til større enheder, har Torben Rune tidligere sagt.

Når Comendo overtager Telsome, vil virksomheden, der er Danmarks næststørste IP-telefoniudbyder, få en stærk partner i ryggen – og samtidig vil Telsome også kunne minimere udgifterne til fiber-netværk, da Comendo allerede har etableret dette hos mange af sine kunder.

Det er den slags fordele, der giver en IP-telefoniforretning nok hår på brystet til at kunne følge med, efterhånden som markedet udvikler sig.

Spørgsmålet er derfor ikke, om der kommer lignende opkøb – men derimod, hvem der bliver opkøbt næste gang?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

05. december 2024 | Læs mere


People Tech 2024: Sådan gør du din gode arbejdsplads endnu bedre

Du får indsigt i de nyeste trends, hvor udviklingen går hen, masser af inspiration fra andres erfaringer samt god tid til netværk – og værdifuld indsigt i mulighederne for at effektivisere løn- og HR-processer, understøtter nye arbejdsformer og helt basalt skabe grundlaget for at skabe en bedre og mere attraktiv arbejdsplads.

11. december 2024 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

06. januar 2025 | Læs mere