ComputerViews: Der er mange grunde til at være optimistisk, hvis man har en forretning, der lever af at sælge IP-telefoni. Både private danskere og erhvervslivet satser i stigende grad på de IP-baserede telefoniløsninger.
Til gengæld må mange af de mindre IP-telefoniudbydere nok indse, at de får svært ved at klare sig på egen hånd – også selvom kunderne strømmer til.
Et aktuelt eksempel på det er Telsome, som nu bliver opkøbt af sikkerhedsfirmaet Comendo.
Telsomes historie er meget sigende.
Det er kun lidt over to år siden, at de første kunder kom til, men i dag har virksomheden ifølge den seneste statistik fra IT- og Telestyrelsen over 23.000 kunder. For bare et år siden var det antal kun 4.500.
Alligevel havde Telsome i det seneste regnskab et 10,6 millioner kroner.
Mange små spillere
Situationen er ikke ny, faktisk er den mere regelen end undtagelsen, at nyetablerede IP-telefonifirmaer kæmper med underskud.
Et kig på IT- og Telestyrelsens seneste opgørelse over markedet for IP-telefoni viser, at der findes en række selskaber i nogenlunde samme størrelsesorden som Telsome.
Også Computerworlds brancheguide sætter konkrete navne på de små spillere på markedet.
Dem findes rigtig, rigtig mange af, og selv om man ikke kan skære alle over én kam, så vil en del af dem før eller siden enten blive opkøbt af større udbydere eller fusionere med konkurrerende virksomheder.
Spørgsmålet er, hvor stor man skal være som virksomhed, før business-casen holder. Hvor mange kunder er nok?
Svaret er selvfølgelig afhængigt af, hvor dygtig man er til at minimere udgifterne, men en vis kundemasse kommer ingen udenom.
Hvem bliver den næste?
Både IDC's teleanalytiker Brian Troelsen og Netplans Torben Rune har tidligere her i Computerworld sat ord på situationen for de mindre udbydere.
"Der er måske stadig plads til, at der kan komme nogle nye operatører, men i længden tror jeg ikke på, at alle de her småselskaber kan overleve. De er simpelthen nødt til at have en vis volumen. De mindre udbydere bliver, hvis de til stadighed skal have en konkurrencedygtig forretning, nødt til at have mange kunder, og det kan de få ved at slå forretningerne sammen til større enheder, har Torben Rune tidligere sagt.
Når Comendo overtager Telsome, vil virksomheden, der er Danmarks næststørste IP-telefoniudbyder, få en stærk partner i ryggen – og samtidig vil Telsome også kunne minimere udgifterne til fiber-netværk, da Comendo allerede har etableret dette hos mange af sine kunder.
Det er den slags fordele, der giver en IP-telefoniforretning nok hår på brystet til at kunne følge med, efterhånden som markedet udvikler sig.
Spørgsmålet er derfor ikke, om der kommer lignende opkøb – men derimod, hvem der bliver opkøbt næste gang?