Præventiv, forhandlingsvillig og ikke specielt krigerisk.
Forbrugerombudsmanden Henrik Saugmandsgaard Øe bruger væsentligt andre ord om sig selv end Spamfighter, Sterling og diverse e-butikker.
"Vi eller forbrugerne kan ikke være tilfredse med, at der sidder en mere eller mindre selvbestaltet enhed som Forbrugerombudsmanden, som sidder og svinger ud med trusler om politianmeldelse og udtaler sig fordømmende i pressen hele tiden," har Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner, sagt til Computerworld.
Men i virkeligheden får virksomhederne faktisk meget lang snor, mener Henrik Saugmandsgaard Øe.
"Jeg føler mig ikke specielt krigerisk," siger han.
Forhandling frem for retssager
For eksempel har reglerne om fortrydelsesret på nettet været gældende lov siden 2004, men først fra maj vil Forbrugerombudsmanden politianmelde virksomheder, der overtræder reglerne.
"Jeg synes, virksomhederne skal have en rimelig frist til at sætte sig ind i reglerne," forklarer Henrik Saugmandsgaard Øe.
Hans sekretariat bruger meget tid på at forhandle sig frem til løsninger med virksomheder, der overtræder reglerne, fortæller han.
Forbrugerombudsmanden greb blandt andet ind, da Spamfighter åbnede for, at deres kunder kunne sende reklamemails til alle på deres kontaktliste.
Men heller ikke den sag endte i politianmeldelse.
I stedet har Forbrugerombudsmanden givet sit samtykke til, at kunderne kan sende mails ud, hvor de fortæller, at de nu har fået et spamfilter. Mailen indeholder stadig et link til Spamfighters hjemmeside.
"Og der synes jeg, at vi har strækket os langt," siger Henrik Saugmandsgaard Øe.
Griber også ind over for udenlandske virksomheder
Mest forundret er Forbrugerombudsmanden over, at han bliver beskyldt for at give danske e-handelsvirksomheder ringere konkurrencevilkår end andre europæiske e-butikker.
I langt de fleste tilfælde gælder reglerne på europæisk plan.
I de tilfælde kan Forbrugerombudsmanden frem over underrette andre landes myndigheder, hvis e-handelsregler bliver overtrådt i Danmark - og den mulighed har han tænkt sig at benytte.
De udenlandske myndigheder skal, ifølge en ny forordning fra EU, gribe ind, hvis de får en henvendelse fra Danmarks forbrugermyndigheder.
Og det er ikke Forbrugerombudsmandens fornemmelse, at disse myndigheder vil have en mindre stram fortolkning af reglerne i de spørgsmål.
Et politisk spørgsmål
I andre enkelte tilfælde har Danmark vedtaget strengere love end EU.
Men det er et politisk spørgsmål, hvor Henrik Saugmandsgaard Øes opgave udelukkende er at håndhæve reglerne.
"Virksomhederne må henvende sig til politikerne, hvis de vil have de regler ændret," siger Forbrugerombudsmanden, der i øvrigt har svært ved at tage klager fra virksomheder, der overtræder reglerne, helt seriøst.
"Hold nu op med at brokke jer, hvis I ikke følger reglerne," siger han.