Kære it-leder, hånden på hjertet: Hvordan går det med at leve op til de nye idealer om at være den forretningsorienterede repræsentant for it, og måske også teknologibaseret innovation, i din virksomheds øverste ledelse?
Måske er din titel it-direktør eller CIO, men hvad er din opgave?
Skal du udvikle forretning eller sikre omkostningseffektiv, stabil daglig it-drift?
Bliver du målt på, om din virksomhed tager markedsandele, eller bliver du målt på oppetiden i netværket?
Er dit næste job som administrerende direktør, eller er det som ansvarlig for en endnu større it-installation end den, du driver i dag?
Skruetrækker udskiftet med slips
Udviklingen fra teknisk orienteret it-leder til forretningsorienteret it-leder har jo været under vejs i en del år efterhånden.
It-chefens skruetrækker er gradvist blevet skiftet ud med et slips (for der er stadig flest mænd i faget) og et regneark for at leve op til ledelsens krav om, at it ikke bare skal tættere på forretningen, men være en integreret del af forretningen.
Vi taler om “Dynamic IT”, med to fokusområder: Automatisering af it-processer og forretningsudvikling, blandt andet gennem automatisering af forretningsprocesserne.
Den første opgave, automatisering af it-processerne, handler om at levere bedre it-performance til støtte for forretningen og samtidig mindske driftsomkostningerne ved at automatisere arbejdskraft-tunge opgaver, reducere “hardwired” ufleksibilitet ved at virtualisere og ved at benytte sig af fleksible sourcing- og betalingsmodeller.
Det er her metodeapparater som CMMI og ITIL har kronede dage, og det er her, der stadig stilles betydelige krav til de tekniske færdigheder hos de udførende medarbejdere.
Indfør fleksibilitet
Den anden opgave handler om at skabe forretningsværdi ved hjælp af it.
Dels ved at gøre it til en fast bestanddel i både produkter, interne arbejdsgange og i kontaktfladerne med kunder og leverandører.
Og dels ved at bruge it til direkte at overvåge og justere forretningens performance.
Det handler for eksempel om at få gjort forretningsapplikationerne tilstrækkelig fleksible til at kunne håndtere øjeblikkelige ændringer i forretningsprocesserne (eksempelvis når det viser sig, at en fejl i det nylancerede produkt uventet får samtlige 50.000 kunder til at forsøge at ringe på samme tid), eller det handler om at få gjort information om virksomhedens performance tilgængelig med det samme for beslutningstageren.
Et af de væsentlige teknologiske værktøjer i denne sammenhæng kunne i øvrigt være den forkætrede services orienterede arkitektur, SOA, som jeg vil tage fat på i min næste klumme.
Kig dig i spejlet
Så tag et kig på din (it-)organisation og din egen rolle: Er det en driftsopgave med fokus på stabilitet og omkostninger, eller handler det i lige så høj grad om at skabe forretningsværdi ved hjælp af it?
Og – hvis det kun handler om det første, hvilke muligheder ligger der for din virksomhed ved at ændre din og it’s rolle, så det i fremtiden lige så høj grad kommer til at handle om forretningsudvikling?
P.S. Sidste år gik prisen for årets CIO til Lars Mathiesen fra Nykredit, og udvælgelsen af kandidater til dette års pris er allerede godt i gang – du kan nå det endnu og samtidig teste dig selv og din organisation på www.cio.dk.
Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.