Computerworld News Service: Ved den årlige Top 10 Tech Trends Debate i San Jose i Californien var der enighed om, at iPoden vil blive et hit uden at revolutionere.
Der er uenighed om det brandvarme web 2.0 marked vil køle af eller fortsætte med at boble med enterprenante succeser.
Den kommende iPhone fra Apple, der kombinerer mobiltelefon, music, video og webben i én enhed, vil blive populær, men blandt deltagerne på Top 10 Tech Trends Debate var der uenighed om, hvorvidt den vil dominere markedet, eller om den bare vil være med til at øge salget for alle producenter af tilsvarende produkter.
”Den vil stimulere markedet for mobile enheder,” siger Roger McNamee, der er medstifter af venturekapital-virksomheden Integral Capital Partners og fortsætter:
”Jeg ser ikke iPhone som en erstatning for alle mobiler men som en erstatning for ipoden.”
Det synspunkt bliver bakket op af direktør i Draper Fisher Jurvetson, Steve Jurvetson.
”Konkurrenterne vil sandsynligvis svare igen med iPhone-lignende produkter, men det er ikke sandsynligt at markedet vil skifte til fordel for enheder med flere funktioner. Folk har brug for alle deres enheder hele tiden,” siger han.
Er web 2.0 er overvurderet?
Da debatten kom over på web 2.0 mente flere at brugerdrevne forretninger måske er en smule overophedede. Debattens moderater, Sillicon Valley forfatteren, Tony Perkins gav udtryk for det synspunkt.
”Web 2.0 fænomenet og fremkosten af hjemmesider baseret på brugergenereret indhold er så ophedet lige nu, at det må ændre sig,” siger han.
Perkins forudsiger også at venturekapitalisterne holder lidt mere fast på pengene, når det kommer til investeringer i web 2.0 projekter.
”Web 2.0 får nu tilført mindre venturekapital i forhold til det de har fået tidligere. Det er et tegn på at markedet er mættet,” siger han.
Venturekapitalisten John Doerr er af en anden mening.
Han er partner i virksomheden Kleiner Perkins Caufeld & Byers, der skød kapital i succesfulde virksomheder som Google, Amazon og Sun.
”Jeg kan ikke se, at det er ved at køle af,” siger han.
Ifølge en Ernst og Young rapport flød der i 2006 godt 4,7 milliarder kroner til 167 web 2.0 relaterede projekter der hovedsageligt var baseret i USA eller Europa. Det er mere end en fordobling i for hold til 2005.
Oversat af Christian Carlsen