Administratoren for alle domænenavne, der ender på..dk, DK Hostmaster, fraskriver sig ethvert ansvar for registrering af snyltedomæner samt domæner, der kan bruges til phising-forsøg.
"Vores behandling foregår maskinelt, og vi har ingen holdning til, hvad domæner bliver brugt til. Vi modtager en ansøgning, og godkender den, hvis domænenavnet ikke er taget i forvejen," forklarer kommunikationsdirektør Lotte Seheim fra DK Hostmaster.
Hun forklarer, at DK Hostmaster har erfaringer med, at domænenavne snylter på i forvejen eksisterende hjemmesider.
"I sådanne sager stiller vi naturligvis vores viden til rådighed. Og det har vist sig, at det ofte er udlændinge, som spekulerer i hjemmesider, der læner sig opad eksisterende domæner i håb om at generere trafik," forklarer hun.
Bør klage
Blandt 784.980 .dk-domæner er der snyltere, som har registreret domæner, der i høj minder om kendte danske hjemmesider.
Senest har en østrigsk forretningsmand købt 100 domæner, der snylter på kendte danske hjemmesider.
"Der er selvfølgelig en sag for de hjemmesider, der har registret de rigtige domæner. Vi ville henvende os til Klagenævnet for Domænenavne, hvis nogen snyltede på vores domæne," siger Lotte Seheim.
Som at slå i en dyne
Bjarne Pedersen fra it-afdelingen hos postordrefirmaet Harald Nyborg undrer sig over, at det østrigske firma har registreret harraldnyborg.dk med to r'er. Og han vil gerne gøre noget ved det.
"Men den slags er som at slå i en dyne. Vi har tidligere været ude for nogenlunde det samme med en amerikansk virksomhed. Men det hele trak i langdrag, og man føler sig så magtesløs i situationen, at man overvejer om det er besværet værd," siger han.
Også hos Coop, som kan finde kwickly.dk på den østrigske registreringsliste, slår man lidt ud med armene.
"Naturligvis er det irriterende, men vi overvejer dog om det rent forretningsmæssigt kan betale sig at kaste ressourcer efter sådan en sag," lyder det fra Coop.
Hos Nordea, der i sagen om den østrigske forretningsmand kan se domænet noedea.dk, går man direkte til ophavsmændene.
"Først og fremmest beder vi virksomheden om at lukke sitet. Og hvis det ikke sker, så forfølger vi sagen juridisk lyder det fra informationschef hos Nordea, Claus Christensen.