Tre af de e-butikker, der er blevet nomineret til årets e-handelspriser, har haft kontroverser med forbrugerombudsmanden inden for det seneste år.
To af disse, Spamfighter og Sterling, har endda vundet priser for henholdsvis bedste internationale e-butik og bedste i flybranchen.
De kritiserer nu Forbrugerombudsmanden for at håndhæve de danske forbrugerbeskyttelsesregler alt for stramt.
"Det er sørgeligt. Vi opfører os mere end rimeligt, og vi er væsentligt mere korrekte end vores udenlandske konkurrenter og partnere. Alligevel skal vi have problemer med vores eget hjemland," siger Martin Thorborg.
Katrine De Neergaard fra Forbrugerombudsmandens sekretariat afviser kritikken.
"Vi kan ikke holde op med at håndhæve nogle regler, fordi myndigheder i andre lande opfører sig på en anden måde eller har andre regler. Vi må følge landets regler, og det må Martin Thorborg også," siger hun.
Ville flytte til USA
Forbrugerombudsmanden har været utilfreds med, at brugere af Spamfighter kunne sende anbefalinger af Spamfighter-produktet til alle på brugernes kontaktliste.
Spamfighter oprettede på det tidspunkt et selskab i USA, og overvejede, ifølge Martin Thorborg, seriøst at flytte.
Morten Kamper er direktør for e-handelssammenslutningen FDIH, der arrangerer e-handelspriserne.
Han genkender billedet med, at forbrugerbeskyttelses-reglerne er mere stramme i Danmark i forhold til udlandet.
"Det skal ikke kunne betale sig at flytte til udlandet, hvor man kan gøre tingene på en anden måde. Vi hører ofte, at vi i Danmark er de pæne," siger Morten Kamper.
Reglerne skader forbrugerne
Sterling har samme opfattelse. Sterling mener, at Forbrugerombudsmandens regler skader forbrugerne, da det ikke kan betale sig at drive forretning fra Danmark.
"Selskaber, der vil overholde reglerne, bliver stillet svagere i konkurrencen end virksomheder, der i allergroveste grad overtræder dem, fordi de ikke er danske," siger Stefan Vilner, kommerciel direktør i Sterling.
Sterlings sag handler om, hvorvidt Sterling må placere priser med afgifter på en noget mindre prominent placering end prisen uden.
Stefan Vilner henviser direkte til, at Ryan Air har lempeligere vilkår, fordi selskabet opererer fra Irland, men det er direkte forkert, lyder det fra Forbrugerombudsmandens sekretariat.
"Kritikken er lidt svær at forstå, da det bygger på EU-regler. Vi har i øvrigt haft en lang række sager med Ryan Air," siger Katrine De Neergaard.
Puritanske regler
Morten Kamper fra FDIH er ikke som sådan utilfreds med de danske regler.
De er gode nok, hvis man kan få hele Europa til at gå ind for dem, mern han.
Derimod er Martin Thorborg og Stefan Vilner langt mere utilfredse.
Martin Thorborg synes, at den danske lovgivning og den danske Forbrugerombudsmand forsøger at føre internettet "puritansk".
"I alle andre medier må du gerne tippe en ven. Der er ikke noget i vejen for at smide en kupon i den trykte udgave af Computerworld og bede folk om at give den til en ven. Men på nettet må du ikke," siger Martin Thorborg.
Agerer dømmende og udførende magt
Stefan Vilners hovedanke er, at Forbrugerombudsmanden tolker lovene meget stramt på områder, som der ikke er nogen domspraksis for endnu.
"De sætter sig op som både den dømmende og den udførende magt," siger Stefan Vilner fra Sterling.
Katrine De Neergaard fra forbrugerombudsmandens sekretariat forstår ikke kritikken.
"Det er ikke rigtigt. Når det gælder Sterling og prismærkningsreglerne, så er det rimelig nye regler, så det er klart, at der ikke kan lægge en stor retspraksis endnu, men det kommer det givetvis," siger hun.
Fører sagen i retten
Spamfighters sag endte i øvrigt med, at Spamfighter har ændret teksten på den mail brugerne kan sende ud til alle på deres kontaktliste.
Formelt er sagen endnu ikke helt færdigbehandlet hos Forbrugerombudsmanden, men Spamfighter mener selv, at det har fået godkendt sin praksis.
Sterling har valgt ikke at acceptere Forbrugerombudsmandens afgørelse og regner med at føre sagen i retten.