Yahoo og Microsoft fortsætter kampen mod Google

Hverken Yahoo eller Microsoft har i sinde at opgive deres kamp for at vælte Google af pinden. Deres anstrengelser har dog indtil videre vist sig forgæves.

Computerworld News Service: Både Yahoo og Microsoft har foretaget organisatoriske forandringer i deres søgemaskiners reklamevirksomhed, hvilket indikerer, at de fortsat forsøger at konkurrere med søgegiganten Google.

Yahoo har oprettet en ny stilling smo vicedirektør for markedskvaliteten. Han bliver ansvarlig for at udvikle en strategi, der skal motivere innovation og hurtigere levering af produkter i Yahoos reklame-netværk.

Den nye stilling skal bestrides af Reggie Davis, der tidligere var juridisk vicedirektør hos Yahoo og stod for retsforfølgelsen af klik-bedrag.

”Reggie Davis vil ansætte medarbejdere til at administrere Yahoos kvalitetskrav og lytte til indberetninger fra kunderne, i et forsøg på at takle spørgsmål om klik-bedrag, trafik-kvalitet og netværks-placering,” siger Yahoo.

Udmeldingen kom én dag efter Microsoft offentliggjorde en ny gruppe, der består af kombinationen af virksomhedens søge- og reklameplatforme.

”De to platforme er blevet ligestillede, under én samlet forsknings- og udviklingsparaply, hvilket vil skabe nogle fordele både for søgningen og det kommercielle,” siger James Utzschneider, direktør for Dynamics markedsføring hos Microsoft.

Det ser ud som om virksomhederne håber, at disse forandringer vil forbedre deres positioner på markedet.

Både Yahoo og Microsoft kæmper indædt for at liste nogle markedsandele fra Google, der dominerer indenfor søgning og derfor kan indkassere en betydelig del af reklame-omsætningen.

Tidligere forsøg på at hale ind på Google ser ikke rigtig ud til at virke.

I februar øgede Google sin andel af markedet med 0,6 procent i forhold til måneden før, viser en rapport der blev udgivet af ComScore onsdag.

Det efterlader Google med 48,1 procent af markedsandelene af søgning i februar.

Yahoo holdt fast i sine 28,1 procent af amerikanske søgninger i samme måned og Microsoft mistede en lillebitte andel og gik fra 10,6 til 10,5 procent.

Oversat af Ditte Thøgersen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere