Computerworld News Service: Både Yahoo og Microsoft har foretaget organisatoriske forandringer i deres søgemaskiners reklamevirksomhed, hvilket indikerer, at de fortsat forsøger at konkurrere med søgegiganten Google.
Yahoo har oprettet en ny stilling smo vicedirektør for markedskvaliteten. Han bliver ansvarlig for at udvikle en strategi, der skal motivere innovation og hurtigere levering af produkter i Yahoos reklame-netværk.
Den nye stilling skal bestrides af Reggie Davis, der tidligere var juridisk vicedirektør hos Yahoo og stod for retsforfølgelsen af klik-bedrag.
”Reggie Davis vil ansætte medarbejdere til at administrere Yahoos kvalitetskrav og lytte til indberetninger fra kunderne, i et forsøg på at takle spørgsmål om klik-bedrag, trafik-kvalitet og netværks-placering,” siger Yahoo.
Udmeldingen kom én dag efter Microsoft offentliggjorde en ny gruppe, der består af kombinationen af virksomhedens søge- og reklameplatforme.
”De to platforme er blevet ligestillede, under én samlet forsknings- og udviklingsparaply, hvilket vil skabe nogle fordele både for søgningen og det kommercielle,” siger James Utzschneider, direktør for Dynamics markedsføring hos Microsoft.
Det ser ud som om virksomhederne håber, at disse forandringer vil forbedre deres positioner på markedet.
Både Yahoo og Microsoft kæmper indædt for at liste nogle markedsandele fra Google, der dominerer indenfor søgning og derfor kan indkassere en betydelig del af reklame-omsætningen.
Tidligere forsøg på at hale ind på Google ser ikke rigtig ud til at virke.
I februar øgede Google sin andel af markedet med 0,6 procent i forhold til måneden før, viser en rapport der blev udgivet af ComScore onsdag.
Det efterlader Google med 48,1 procent af markedsandelene af søgning i februar.
Yahoo holdt fast i sine 28,1 procent af amerikanske søgninger i samme måned og Microsoft mistede en lillebitte andel og gik fra 10,6 til 10,5 procent.
Oversat af Ditte Thøgersen