"Ville Skype være opfundet, hvis det havde været billigt at ringe over grænserne med mobilen?" spørger teleanalytiker John Strand, Strand Consult, og er selv meget i tvivl om svaret.
Han mener, at EU-Parlamentets beslutning om at sænke de europæiske roaming-priser vil betyde, at det ikke vil kunne betale sig at satse på innovative virksomheder, der arbejder med billigere løsninger som IP-telefoni, telefonkort eller call-back-teknologier.
Billigt monopol
På kort sigt vil teleselskaberne – især i Sydeuropa – tabe penge. Men på længere sigt har teleselskaberne, ifølge teleanalytikeren, fået et kommunikaionsmonopol, da konkurrencen fra mindre innovative virksomheder bliver kvalt.
"Det her bliver den bedste forretning nogensinde for mobiloperatørerne," siger John Strand.
"Når nogen har en overnaturlig indtjening, så vil andre bevæge sig ind på det marked og konkurrere med dem. Nu fjerner man den overnaturlige indtjening, og dermed forhindrer man konkurrencen," fortsætter han.
Socialdemokraten Christel Schaldemose har som medlem af Europa-Parlamentets forbrugerudvalg været med til at beslutte de nye regler.
Hun fortryder ikke afgørelsen, selvom John Strand skulle have ret.
"Jeg vil ikke være med til at skade forbrugerne for at redde nogle virksomheder, selv om de har været innovative og givet os valgmuligheder."
Schaldemose mangler indsigt
De nye takster er på 3,65 kroner for et opkald fra en mobiltelefon i udlandet til hjemlandet, og 1,85 kroner for at modtage et opkald i udlandet fra hjemlandet.
Det er højt nok til, at Christel Schaldemose slet ikke tror på John Strands forudsigelser.
"Lige nu sidder jeg og betaler for en samtale, selvom jeg er blevet ringet op, fordi jeg sidder i Bruxelles. Sådan er det ikke hjemme i Danmark, så der er masser af plads til, at innovative virksomheder kan tjene penge på det her marked," siger hun gennem sin mobiltelefon.
Faktisk ønskede Christel Schaldemose endnu lavere priser, hvilket John Strand mener, er et udtryk for "manglende indsigt".
"Det er så nemt at sige 'billigere mobilpriser'," siger han.
"Men man skaber ikke et bedre marked med regulering."
Det er Christel Schaldemose direkte uenig i.
"Det forudsætter, at der er et frit marked, og at forbrugerne kan gennemskue det frie marked. Sådan har det ikke været. I dag er der nærmest kartelagtige prisdannelser," siger Christel Schaldemose.