Computerworld News Service: Widgets er i hastig vækst. Det er små programmer, som typisk kun har en enkelt funktion.
Disse små programmer kan enten køre direkte på desktoppen eller indsættes på hjemmesider.
Forbrugerne er ved at tage widgets til sig, fordi de dem mulighed for selv at tilpasse hjemmesider og sociale tjenester.
Hver gang en Youtube video bliver placeret på en anden side en youtubes egen, så er det et eksempel på en widget
Der udvikles widgets som aldrig før, og værktøjer til selv at udvikle widgets pibler også frem.
WeatherBug har udviklet en widget, der viser informationer om det lokale vejr.
Da den blev lagt på Microsofts Live Gallery til widgets, blev den hentet over 200.000 gange på ganske få timer.
”World Wide Web som vi kender det er ved at eksplodere,” skriver forfatteren til bogen Mobile Web 2.0, Jit Jaokar, på sin blog.
”Ud af fragmenterne dukker en beholder-baseret web, der er baseret på widgets,” skriver han.
Forretningsmodel mangler
Widgets kan bruges i kommercielle sammenhænge. Et eksempel er widget, hvor budwesers loge er på. Denne widget kan vise billeder og videoer med den Budweiser-sponsorerede Nascar-kører Dale Eisenhardt.
Det har en kommerciel værdi mener Alex Blum, der er direktør i KickApps, der leverer hostede løsninger til sociale netværk.
”Indholdet bliver styrket, fordi det bliver vist i sammenhæng med Budweisers varemærke. Der er et helt community omkring Dale Eisenhardt og fansene vil placere den widget overalt på nettet,” siger han.
Business-professor på University of Michigan, Jeff DeGraff, maner lidt til besindighed.
”Man skal lige finde en økonomsik model, der gør widgets profitable. De er svære at tjene penge på direkte. De har en bedre værdi som et reklamemedie, som eksempelvis kan sende folk hen til et website, der sælger pizza,” siger han.
Oversat af Christian Carlsen