"Du er nummer 24 i køen. Og vil blive ekspederet om cirka…25 minutter."
Sådan lød telefonsvareren, da Computerworld ringede til DR Licens for at høre, hvordan det gik med at kradse medielicenspenge ind.
Grunden til opkaldet var, at 135.000 danskere for to måneder siden modtog et brev fra DR Licens- og Programservice, hvori de fik en påmindelse om at betale 1.075 kroner halvårligt til medielicensen.
Og det har godt 33.500 indtil videre gjort.
"Vi er rigtig godt tilfredse med vores kampagne. Den har skaffet os 23.500 medielicensbetalere og 2.500, der betaler til radiolicens. Udover kampagnen har 10.000 betalt medielicens, så vi er i alt oppe på omtrent 33.500 betalere," lyder det fra chefen for DR's direktionssekretariat, Peter Kyhl.
Han fortæller, at DR i marts måned har over to millioner licensbetalere.
Og det er en historisk milepæl, som den statslige mediekoncern nu for første gang har rundet.
Over 100.000 betaler ikke
Peter Kyhl fortæller, at det reelle tal af sortseere dog kan være noget større, da kampagnen hovedsagligt var rettet mod de 18 til 30-årige danskere.
Og hvad så med de over 100.000 danskere, der ikke blev påvirket af brevtruslen i januar, og som tilsammen giver et licens-efterslæb på over 215 millioner kroner årligt.
"Det koster os penge, hver gang vi laver en kampagne. Og så skal man også tænke på, hvor mange gange vi kan forsvare at sende breve ud til mulige licensbetalere," forklarer Peter Kyhl.
Han regner derfor med, at knap kvarte milliard er tabte penge, indtil DR igen kan føre en ny kampagne rettet mod de manglende betalere.
Kontrolinstanser på vej
Peter Kyhl understreger dog, at ikke alle de manglende betalere nødvendigvis snyder.
"Men vi sender jo 135.000 breve ud, fordi vi forventer, at alle modtagere skal betale medielicensen," fortæller Peter Kyhl om medielicenskampagnen, der har kostet i omegnen af 20 millioner kroner.
Så for at få de sidste licensmillioner i kassen appellerer han til computer-, radio- og tv-brugernes samvittighed. Og ikke mindst ønsker han at udbygge forhandler-indberetningen.
Den kendes blandt andet fra tv-forhandlere, der indberetter fjernsynskøbere til DR Licens.
"Vi har kontakt til forhandlerne, der kan hjælpe med at indberette, når en person køber en pc. Det kan jo hjælpe folk, så de slipper selv for at tilmelde sig licens-ordningen nede på postkontoret," lyder det fra Peter Kyhl.
Han forklarer dog, at der stadig er en masse formalia, der skal tages hånd om, så eksempelvis tv-licensbetalere ikke bliver dobbeltfaktureret, når de køber en computer.