Pc-byggeren Zepto fra Hedehusene lidt uden for Roskilde har vind i sejlene og øgede i 2006 dets indtjening med 85 procent, mens omsætningen skød i vejret med mere end 25 procent.
Det fremgår af selskabets netop offentliggjorte årsrapport for 2006, der kommer efter et på mange måder turbulent år for Zepto.
2006 bød eksempelvis på en lynhurtig notering på vækstbørsen First North, hvor det kun tog to dage, før investorerne havde revet 937.000 Zepto-aktier væk.
Børsnoteringen fyldte 30 millioner kroner i Zeptos pengekasse, og pengene blev øremærket til international ekspansion.
Ambitionen skal blandt andet gøres til virkelighed ved at skrue op for markedsføringen i Danmark og i Europa.
"Det er vi allerede i gang med. Vi har netop skudt vores hidtil største markedsføringskampagne, som både foregår i Danmark og i udlandet, i gang" siger Lasse Frost, administrerende direktør for Zepto.
Zepto skruer op for markedsføringen
I Danmark betyder det blandt andet, at Zepto har gang i en større reklame kampagne på tv, mens selskabet i udlandet er i luften med en annoncekampagne i magasiner og på diverse online-medier.
"Det er et led i vores aggressive, internationale vækstplan, der skal medføre, at vi slår mere igennem på den internationale scene," siger Lasse Frost.
Den internationale vækstplan har også ført til åbningen af et Zepto-datterselskab i Tyskland, der første gang slog dørene op den 2. januar 2007. Derudover har Zepto købt 51 procent af aktierne i Zepto Computers i Sverige og etableret et datterselskab i England.
Dermed går Zepto efter at få international succes med et build-to-order-koncept, som er stærkt inspireret af den amerikanske hardwarekæmpe Dell, som ifølge Lasse Frost gør Zepto i stand til at bide skeer med de store hardwareproducenter med bærbare computere på repertoiret som Dell, Acer, Fujitsu Siemens, Lenovo og HP.
Zepto forventer, at væksten i 2006 vil fortsætte i år takt med at den danske forretning udbygges og væksten på de internationale markeder slår igennem.
I konkrete tal betyder det, at Zepto regner med, at omsætningen i 2007 lander på 179 millioner kroner, mens overskuddet før renter og skat bliver på 7,6 millioner kroner.
Zepto satser på fladskærme
Derudover er selskabet også i fuld gang med at satse på nye produktområder, der skal supplere selskabets bærbare pc'er. Første skud på stammen er to nye LCD-fjernsyn, som Zepto sendte på gaden tidligere på året.
"Vi var en smule skeptiske overfor, om det kunne lade sig gøre at sælge designer-fladsskærms-tv over nettet, men salget overstiger klart vores forventninger," siger Lasse Frost.
Han fortæller, at kunderne kommer fra hele Europa. Zepto har designet fladskærmene og bestemt teknologien i dem, mens selve produktionen er lagt ud af huset.
"Vi har lagt produktionen ud til en ekstern partner på nuværende tidspunkt, men det er sandsynligt, at vi flytter den til Hedehusene, når vi når op i en lidt større volumen," siger Lasse Frost.