Computerworld News Service: Alle, der er modige nok til at søge på ”billige billetter”, finder en overflod af hjemmesider, der er designede til at dirigere brugeren videre til andre hjemmesider og genere reklameomsætning.
De er irriterende for brugere, og det er bare endnu én af de mange måder, hvorpå internettet bliver udnyttet til at lave lidt profit.
Men en ny undersøgelse foretaget af et hold fra dels Microsoft og dels University of California, har kastet nyt lys på de såkaldte søge-spammeres arbejde og har udarbejdet en plan for, hvordan reklamefolk kan sætte en stopper for spam.
"Ved at afsløre søge-spamernes aktiviteter, håber vi på at friste reklamefolkene til at undersøge hvilke sider, de bruger og derved sikre en sundere netkultur på lang sigt,” skriver forfatterne Yi-Min Wang og Ming Ma fra Microsoft Research og Yuan Niu og Hao Chen fra University of California.
Deres forskning bliver taget op i maj ved den 16. internationale World Wide Web konference i Alberta, USA.
”Ofte har selv velrenommerede virksomheder reklamer på tvivlsomme hjemmesider, der kun fungerer som en omvej og som utydeliggør forbindelsen mellem reklamen og spameren,” skriver forskerne.
Det foregår gerne sådan, at en virksomhed køber noget reklame af et bureau, som så køber plads på en velbesøgt hjemmeside fra en samler.
Til gengæld køber samleren trafik på den pågældende hjemmeside af spamere.
Spamerne sørger for at der automatisk bliver klikket på siden millioner af gange, så siden kommer højt op på en søgemaskines prioriteringsliste.
Der ligger en del af ansvaret hos reklamefolkene. De må have bedre kontrol med hvor og hvordan deres reklamer placeres.
"I sidste ende er det reklamefolkenes penge der finansierer spam-industrien, som i højere og højere grad oversvømmer nettet med bras og som reducerer den enkelte brugers produktivitet på nettet,” skriver de.
Oversat af Ditte Thøgersen