Reklamefolk bør også bekæmpe spam

En ny rapport dokumenterer, at det er reklamepenge, der finansierer spam-industrien. Reklamefolk bør være deres ansvar voksen, lyder opfordringen.

Computerworld News Service: Alle, der er modige nok til at søge på ”billige billetter”, finder en overflod af hjemmesider, der er designede til at dirigere brugeren videre til andre hjemmesider og genere reklameomsætning.

De er irriterende for brugere, og det er bare endnu én af de mange måder, hvorpå internettet bliver udnyttet til at lave lidt profit.

Men en ny undersøgelse foretaget af et hold fra dels Microsoft og dels University of California, har kastet nyt lys på de såkaldte søge-spammeres arbejde og har udarbejdet en plan for, hvordan reklamefolk kan sætte en stopper for spam.

"Ved at afsløre søge-spamernes aktiviteter, håber vi på at friste reklamefolkene til at undersøge hvilke sider, de bruger og derved sikre en sundere netkultur på lang sigt,” skriver forfatterne Yi-Min Wang og Ming Ma fra Microsoft Research og Yuan Niu og Hao Chen fra University of California.

Deres forskning bliver taget op i maj ved den 16. internationale World Wide Web konference i Alberta, USA.

”Ofte har selv velrenommerede virksomheder reklamer på tvivlsomme hjemmesider, der kun fungerer som en omvej og som utydeliggør forbindelsen mellem reklamen og spameren,” skriver forskerne.

Det foregår gerne sådan, at en virksomhed køber noget reklame af et bureau, som så køber plads på en velbesøgt hjemmeside fra en samler.

Til gengæld køber samleren trafik på den pågældende hjemmeside af spamere.

Spamerne sørger for at der automatisk bliver klikket på siden millioner af gange, så siden kommer højt op på en søgemaskines prioriteringsliste.

Der ligger en del af ansvaret hos reklamefolkene. De må have bedre kontrol med hvor og hvordan deres reklamer placeres.

"I sidste ende er det reklamefolkenes penge der finansierer spam-industrien, som i højere og højere grad oversvømmer nettet med bras og som reducerer den enkelte brugers produktivitet på nettet,” skriver de.

Oversat af Ditte Thøgersen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere