Prissæt dine programmer på så mange måder som muligt.
Det er rådet fra Peter Grøndahl, der er formand for IT-Branchens styregruppe for forretningsudvikling og administrerende direktør for Danware.
Rådgivningsvirksomheden PricewaterhouseCoopers vurderede for nyligt, at det efterhånden vil blive svært at kræve store betalinger for software. I stedet må softwarebranchen indstille sig på at sælge deres programmer på abonnement – altså som "Software as a Service".
"Verden ændrer sig ikke så hurtigt," siger Peter Grøndahl, der dog tror på tendensen. Markedet for softwaresalg, som vi kender det i dag, vil bare eksistere sideløbende i en meget lang periode.
"Prissætningsmodellerne er forskellige fra sted til sted, hvis du kigger på hele verden. Det er klogt at have mere end en måde at sælge sin software på," siger han.
Ikke bare ulykke
PricewaterhouseCoopers har også forudset problemer med at finansiere software, da virksomhederne skal bruge længere tid på at tjene pengene tilbage.
Peter Grøndahl er enig, når det gælder udvikling af nyt software. Men eksisterede software får til gengæld en løbende pengestrøm og kan derfor nemmere finansiere nye versioner og opgraderinger.
"Set med mine øjne er det ikke bare ulykke," siger Peter Grøndahl.