Små og mellemstore virksomheder udnytter ikke 3D-visualisering i tilstrækkelig grad.
Det mener Morten Lervig, der er afdelingsleder i Center for Avanceret Visualisering og Interaktion (CAVI) på Århus Universitet. Han er en af hovedmændene bag 3Dnet.dk, der er et nyt netværk, der skal føre viden om 3D-visualisering ud til de mindre virksomheder.
Hos større virksomheder er det udbredt, at produkterne bliver finansieret og solgt, allerede inden de eksisterer som et fysisk produkt. Det kan virksomhederne, fordi de med 3D-værktøjer kan lave en præcis visualisering af produktet.
Også andre steder kan 3D-visualisering give store fordele. For eksempel er det muligt for et firma, der sælger reservedele, at vise en bestemt skrues placering på en 3D-model af produktet – i stedet for at kunderne skal lede efter skruen blandt alle produktnumrene.
Men de små og mellemstore virksomheder er ikke gode nok til at udnytte mulighederne.
Store virksomheder hjælper små
"Det er typisk leverandørerne af software, der snakker om det her område i dag. Det er ikke nødvendigvis dem, der kan bidrage med den bedste information, hvis en virksomhed skal vælge nyt software eller bruge det på en ny måde," siger Morten Lervig, der dog ikke mener det som et angreb på leverandørerne.
Flere af leverandørerne er nemlig gået ind i netværket og hjælper med erfaringer og input. Også større virksomheder som Grundfos og LEGO vil fortælle om deres erfaringer, selvom de ikke umiddelbart får noget igen.
"Jeg tror, de er med for at få nogle ideer. Det kan måske være frugtbart, at de møder nogle, der kommer fra et andet udgangspunkt," mener Morten Lervig.
Morten Lervig er dog klar over, at netværket har en stor udfordring.
For det første mener mange mindre virksomheder ikke, at de har tid til at deltage i netværk på grund af højkonjunkturen. For det andet kan man være bange for, at det er de allerede interesserede, der opsøger netværket, forklarer han.