Kommunalreformen kan stadig mærkes i omsætningen hos it-leverandøren Convergens, men det er portalløsninger, der bliver den drivende kraft fremover, mener Bo Svensson, administrerende direktør, Convergens.
"I løbet af fem til 10 år bliver den proces-orienterede arbejdsplads centreret omkring en portal-løsning fremtidens arbejdsplads," siger Bo Svensson.
Han fortæller, at leverandører som Oracle, Microsoft, Bea og IBM alle erklærer, at de understøtter den proces-orienterede arbejdsplads.
Omdrejnings-punktet i en portal-løsning er som regel den serviceorienterede arkitektur, SOA, der kort fortalt handler om at få mange services eller tjenester til at arbejde sammen. Et SOA-eksempel er XML-baserede web services.
En slags Google
En portalløsning kan forklares med et eksempel om en sagsbehandler i en kommune.
Traditionelt har sagsbehandleren skullet ind i en fem-seks-syv systemer for at finde alle oplysninger om den pågældende borger.
Med en portalløsning tastes vedkommendes cpr-nummer ind, og programmellet bag portalløsningen samler alle oplysninger fra de relevante systemer og databaser og præsenterer dem på ét skærmbillede.
"Teknologien er tilgængelig i dag, og effektivitets-gevinsten er ikke til at overse. Kald det en slags Google. Én indtastning og bang - alle oplysninger om den pågældende borger serveres på én gang," siger Bo Svensson.
Han understreger, at idéen med en portalløsning er god, ikke bare for en kommune, men i lige så høj grad for private virksomheder, hvor for eksempel salgsarbejdet kan effektiviseres betragteligt.
Endnu er der ikke rigtig nogle dedikerede leverandører af portalløsninger at konkurrere med, mens Convergens ofte møder Traen og ScanJour, når der bydes ind med løsninger til elektronisk dokumenthåndtering.
Outsourcer kundernes drift
Sidste år bar regnskabet fra Convergens præg af, at mange kommuner brugte penge på at implementere dokumenthåndterings-systemer.
I år kan kommunalreformen stadig mærkes i omsætningen, men det er portalløsningerne, der er ved at blive den drivende kraft.
Convergens, der henter 60 procent af omsætningen fra kommunale kunder og 40 procent fra det private marked, har udliciteret driften af kundernes løsninger.
"Kunderne vil gerne serviceres hele vejen rundt om en løsning, og det har vi hidtil også taget os af, men nu har vi af strategiske årsager outsourcet driften," siger Bo Svensson.
Køber specialisthjælp
Når det gælder løsning af specielle problemer og udviklingsopgaver henter Convergens i dag også ekspertisen ude i byen frem for selv at have ressourcerne i huset.
"I dag findes en underskov af højt specialiserede it-folk, der hurtigt og sikkert kan løse komplicerede problemer eller udviklingsopgaver, fordi de mange gange tidligere har løst de samme opgaver. Der er ikke længere økonomi i selv at have sådanne specialister ansat," konstaterer Bo Svensson.
Convergens så i 2006 sin omsætning vokse med 30 procent til 24 millioner kroner og fik et resultat før skat på 2,7 millioner mod 2,3 millioner i 2005.
I år forventer Svensson også, at omsætningen vokser med omkring de 30 procent, mens bundlinjen ikke nødvendigvis følger med op i samme tempo.