Integration vigtigere end lave priser på IP-telefoni

Tema: Det er slut med at sælge IP-telefoni på billige minutpriser. Nu handler det om avanceret integration med forretningssystemerne og mobiltelefonen, siger to teleanalytikere.

Danske virksomheder vælger ikke længere IP-telefoni på grund af billige minutpriser.

Nu er det integrationen med de øvrige forretningssystemer, der for alvor sælger.

Det vurderer de to teleanalytikere Torben Rune fra Netplan og Brian Troelsen fra IDC.

"I dag handler det i meget høj grad om integrationen imellem forskellige systemer, der gør, at man kan bruge IP-telefoni på en helt anden og meget mere avanceret måde," forklarer Torben Rune.

"Teknologien er ved at blive moden," siger Brian Troelsen.

Mange anvendelsesmuligheder

Mens rigtig mange virksomheder i dag bruger IP-telefoni sammen med CRM-systemet, så kundernes data kan ses under samtalerne, er mange virksomheder også begyndt at bruge IP-telefoni på helt nye måder.

For eksempel bruger hospitalerne IP-telefoni til at indtale memoer fra stuerundgangen, hvor man tidligere måtte ty til en diktafon. Med IP-telefoni som redskab kan indtalingen automatisk blive gemt i en database.

Ofte er der også integration imellem kalendersystemer og telefonsystemerne.

Hvis en ansat er til møde, og det er noteret i kalenderen, sendes opkaldet derfor ikke ind til hans telefon, men derimod til sekretæren eller voicemailen.

"35-40 procent af alle telefonopkald er i første hug forgæves, hvilket vil sige, at det fører til, at man knalder røret på eller indtaler en besked på telefonsvareren. Når antallet af forgæves opkald er så højt, er der tale om et kolossalt tidsspilde," siger Torben Rune.

Hans virksomhed, Netplan, har fundet frem til tallene i en række af de projekter, som virksomheden har gennemført for kunder.

Mobiltelefonen bliver det store hit

Både Torben Rune og Brian Troelsen vurderer, at det næste store skridt inden for IP-telefoni bliver integrationen med mobiltelefonen.

Brian Troelsen henviser til IDC-tal, der viser, at mere end 50 procent af virksomhederne forventer, at mobiltelefoni vil blive integreret i IP-telefoni-løsningen i fremtiden.

"Man kan for eksempel lægge en applikation på mobiltelefonen, så den også fungerer som IP-telefon, når du er inden for det trådløse netværk," forklarer han.

I dag har de mest avancerede IP-telefonsystemer mulighed for at udveksle data med mobiloperatørerne, så en mobiltelefon med det rette simkort og det rette abonnement faktisk kan aflevere statusinformation fra telefonen til omstillingsanlægget.

Det betyder, at man kan minimere antallet af omstillinger og fejlopkald.

De store satser

Torben Rune forklarer, at alle de store softwareudviklere som Microsoft, Cisco, Avaya, Alcatel og Siemens har løsninger, der giver en komplet viden om, hvor den enkelte medarbejder er, og på hvilken måde han/hun lige nu skal kontaktes.

"Det er et satsningsområde hos alle de store softwarevirksomheder, fordi det er noget, som ændrer og flytter hele kundebetjeningen til et meget højere niveau, end vi har været vant til," forklarer Torben Rune.

En IDC-undersøgelse fra november blandt 600 virksomheder viste, at cirka 20 procent anvendte IP-telefoni. Den andel ventes at stige til op mod 40 procent i år og kan nå op på 50 procent i løbet af to år.

"Der kommer stadig mange nye til, og alle dem, som allerede har fået IP-telefoni, har nu lært af deres erfaringer og ruller det så ud til resten af organisationen," siger Brian Troelsen fra IDC.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere