Artikel top billede

IP-telefoner usynlige for alarm-beredskabet

Tema: Alarmcentralerne kan ikke se, hvorfra et IP-opkald kommer. En nødløsning bliver nu, at alarm-centralen får at se, hvorvidt et opkald stammer fra en IP-telefon. Det betyder, at centralen kan kassere stedbestemmelsen som utroværdig.

IP-telefoni bliver mere og mere almindeligt, og telefonerne bliver mere og mere mobile. Det giver alarmcentralerne problemer.

Centralerne kan nemlig ikke regne med de adresseoplysninger, som de får, når de modtager et opkald fra en IP-telefon.

Computerworld beskrev allerede problemet i 2004. Siden er der udarbejdet en bekendtgørelse, der slår fast, at der skal ske stedbestemmelse fra alle telefoner, når det er teknisk muligt.

Og det er det ikke fra IP-telefoner, fortæller Ib M. Tolstrup fra brancheorganisationen Telekommunikationsindustrien.

Kan ikke regne med oplysninger

Brancheorganisationen har for nyligt sendt et forslag til en teknisk løsning i høring, så branchen kan leve op til bekendtgørelsen, der træder i kraft 1. september for offentlige tjenester og 1. marts næste år for private net og ikke-offentlige tjenester.

Denne tekniske løsning vil altså ikke indeholde stedbestemmelse.

I stedet skal der fremover dukke en besked op hos alarmcentralen, der fortæller, når adresse-oplysningerne er utroværdige - hvilket de altså er, når opkaldet kommer fra en IP-telefon.

Alarmmyndighederne spørger dog allerede i forvejen efter adresseoplysninger som en ekstra sikkerheds-foranstaltning.

Og uden stedbestemmelse er det ikke muligt at sikre, at det er den rigtige vagtcentral, der modtager opkaldet.

Viser altid hjemmeadressen

Indtil de nye regler træder i kraft, vil alarmcentralerne altid se en persons hjemadresse, hvis han ringer fra sin IP-telefon, og alle opkald vil blive dirigeret til alarmcentralen i nærheden af denne adresse.

Det er et problem, hvis man bruger IP-adaptere (der muliggør opkald fra IP-telefonnummeret på andre telefoner) eller mobiler, der kan ringe over IP-netværk.

Også ansatte i større virksomheder skal huske at oplyse deres adresse til alarmcentralen, hvis en kollega får brug for hjælp.

Et alarmopkald herfra vil normalt blive dirigeret til alarmcentralen ved hovednummeret – også selvom der bliver ringet fra en helt anden afdeling.

Det sker, fordi IP-telefoni-løsninger normalt samler hele virksomhedens telefoni i et sammenhængende internt net.

Den endelige beslutning om en teknisk løsning træffes i fællesskab af Telekommunikationsindustrien, IT- og Telestyrelsen, Rigspolitiet og Københavns Brandvæsen.

Der går sandsynligvis længe, inden IP-telefonen er lige så sikker som fastnettelefonen og mobilen.

– Området er så mangfoldigt, at det i hvert fald ikke vil være lige til at stedbestemme opkaldene, siger Ib Tolstrup.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere