IP-telefoni bliver mere og mere almindeligt, og telefonerne bliver mere og mere mobile. Det giver alarmcentralerne problemer.
Centralerne kan nemlig ikke regne med de adresseoplysninger, som de får, når de modtager et opkald fra en IP-telefon.
Computerworld beskrev allerede problemet i 2004. Siden er der udarbejdet en bekendtgørelse, der slår fast, at der skal ske stedbestemmelse fra alle telefoner, når det er teknisk muligt.
Og det er det ikke fra IP-telefoner, fortæller Ib M. Tolstrup fra brancheorganisationen Telekommunikationsindustrien.
Kan ikke regne med oplysninger
Brancheorganisationen har for nyligt sendt et forslag til en teknisk løsning i høring, så branchen kan leve op til bekendtgørelsen, der træder i kraft 1. september for offentlige tjenester og 1. marts næste år for private net og ikke-offentlige tjenester.
Denne tekniske løsning vil altså ikke indeholde stedbestemmelse.
I stedet skal der fremover dukke en besked op hos alarmcentralen, der fortæller, når adresse-oplysningerne er utroværdige - hvilket de altså er, når opkaldet kommer fra en IP-telefon.
Alarmmyndighederne spørger dog allerede i forvejen efter adresseoplysninger som en ekstra sikkerheds-foranstaltning.
Og uden stedbestemmelse er det ikke muligt at sikre, at det er den rigtige vagtcentral, der modtager opkaldet.
Viser altid hjemmeadressen
Indtil de nye regler træder i kraft, vil alarmcentralerne altid se en persons hjemadresse, hvis han ringer fra sin IP-telefon, og alle opkald vil blive dirigeret til alarmcentralen i nærheden af denne adresse.
Det er et problem, hvis man bruger IP-adaptere (der muliggør opkald fra IP-telefonnummeret på andre telefoner) eller mobiler, der kan ringe over IP-netværk.
Også ansatte i større virksomheder skal huske at oplyse deres adresse til alarmcentralen, hvis en kollega får brug for hjælp.
Et alarmopkald herfra vil normalt blive dirigeret til alarmcentralen ved hovednummeret – også selvom der bliver ringet fra en helt anden afdeling.
Det sker, fordi IP-telefoni-løsninger normalt samler hele virksomhedens telefoni i et sammenhængende internt net.
Den endelige beslutning om en teknisk løsning træffes i fællesskab af Telekommunikationsindustrien, IT- og Telestyrelsen, Rigspolitiet og Københavns Brandvæsen.
Der går sandsynligvis længe, inden IP-telefonen er lige så sikker som fastnettelefonen og mobilen.
– Området er så mangfoldigt, at det i hvert fald ikke vil være lige til at stedbestemme opkaldene, siger Ib Tolstrup.