Digitale skilte med aktuelle reklamer og små filmklip er fantastiske værktøjer, når det gælder om at få kundernes tegnebøger op af lommerne.
"Undersøgelser viser, at en butik med digital skiltning sælger 40-60 procent mere af de produkter, der reklameres for end en butik med traditionelle papskilte," bedyrer Henrik Johnsen, administrerende direktør for Mermaid Technology, der sælger både hardware og hele løsninger inden for digital skiltning.
Dynamisk Digital Skiltning kendes også under navnene InstoreTV eller Narrowcasting.
Til forskel fra broadcasting er narrowcastingens styrke, at indholdet kan skræddersys til modtageren, der måske trasker rundt i et supermarked klar til en gang impulskøb.
Fordobler omsætningen
Mermaid Technology har for andet år i træk mere end fordoblet sin omsætning, hvilket ifølge Henrik Johnsen mest af alt skyldes en markant vækst i markedet for digital skiltning og egentlige reklame-tv-løsninger i butikskæder med mere.
"Faktisk strækker markedet sig langt ud over almindelige butikker. Vi leverer også løsninger til banker, biblioteker, museer, ejendomsmæglere og konferencecentre," siger Henrik Johnsen.
Mermaids markante vækst er bemærkelsesværdig al den stund, at selskabet for fem år siden gik helt ned og i 2004 var igennem en rekonstruktion.
Pludselig blev vi totalleverandør
Efter rekonstruktionen satsede Mermaid målrettet på markedet for digital skiltning og overtog i 2005 virksomheden halvdelen af selskabet Victor Soft.
Dermed var Mermaid i stand til at levere skræddersyede totalløsninger på området.
"Pludselig kunne vi levere ikke bare skærmene i en instore-tv-løsning, men også softwaren, indhold, drift og vedligeholdelse," siger Mermaid-direktøren.
Året efter i 2006 overtog Mermaid de sidste 50 procent af Victor Soft og betalte ejerne med aktier i Mermaid. I alt er omkring otte af Mermaids 20 ansatte medejere af virksomheden.
Fordobling godt og vel
I løbet af det sidste år har Mermaid øget omsætningen fra knap 17 millioner kroner til 39 millioner kroner, mens overskuddet før skat landede på 2,6 millioner kroner, hvilket også er mere end en fordobling sammenlignet med 2005.
I indeværende regnskabsår forventer Henrik Johnsen, at omsætningen når cirka 50 millioner kroner svarende til en vækst på omkring 25 procent.
Fremtiden tegner også lys. I de seneste fire år er det amerikanske marked for digital skiltning vokset med mere end 100 procent, og ifølge Henrik Johnsen forventer brancheanalytikere, at væksten herhjemme i de kommende år vil ligge mellem 30 og 40 procent om året.