Spambekæmperne fra Spamfighter har i al stilhed ændret ordlyden i en reklamemail, som flere danskere har modtaget.
Det er sket på opfordring fra Forbrugerombudsmanden, der netop er ved at færdiggøre en sag mod Spamfighter efter halvandet års sagsbehandling.
Sagen blev indledt i september 2005, da en dansker anmeldte Spamfighter for at udsende uønsket reklamemail.
Kun små ændringer
Selvom klagen endnu ikke er behandlet til bunds, valgte Spamfighter allerede for seks måneder siden at ændre i den tekst, som Forbrugerombudsmanden fandt problematisk, fortæller direktør og medstifter af Spamfighter, Henrik Sørensen.
"Der var nogle små formuleringer, som Forbrugerombudsmanden gerne ville have, at vi lavede om i det brev, som brugerne sendte – ikke os. Det er meget vigtigt. Vi sender ikke noget ud. Det er brugerne selv, der anbefaler det her produkt fra deres egne maskiner," siger han.
I 2005 fortalte Spamfighter, at virksomheden havde modtaget 10-15 klager fra danskere, der havde modtaget mailen.
Ikke spam men en service
Sagen er den, at en bruger af Spamfighter selv kan vælge eller fravælge at sende den reklamelignende mail.
I Spamfighter-programmet ligger der nemlig en service, der automatisk sender en mail til alle personer på brugerens adresseliste og beder dem godkende e-mailadressen.
Så bliver fremtidige mails nemlig ikke sorteret fra som spam. Men det er brugerens eget valg at udsende mailen, understreger Henrik Sørensen.
Det er et enkelt afsnit i den præfabrikerede mail, der er faldet Forbrugerombudsmanden for brystet, og som Spamfighter nu har fjernet.
Tidligere stod der, at:
"Hvis du mod forventning ikke har et godt spamfilter, så kan jeg anbefale dig at prøve SPAMfighter. Det er et gratis dansk program til Outlook og Outlook Express, som er let at bruge og som jeg selv har meget glæde af."
Men det afsnit er nu forsvundet, ligesom mailen ikke længere starter med et 'Kære'.
Afviser at ændre noget
Henrik Sørensen kan godt forstå, at nogle danskere undrer sig, når de modtager mail fra personer, de ikke har været i kontakt med i flere år.
Alligevel afviser han at Spamfighter vil ændre i fremgangsmåden.
"Det er jo ikke vores fejl, at de sender det ud," siger Henrik Sørensen, der kalder sagen for '100 procent lukket'.
Forbrugerombudsmanden forventer at afslutte sagen officielt inden for to-tre uger.
E-mailen fra Spamfighter:
Du bruger sikkert lige som mig et effektivt spamfilter.
Jeg har sat dig på min liste over godkendte modtagere og
det betyder at de e-mails du sender til mig, altid kommer
frem til mig.
Jeg vil meget gerne have at du også sætter
min adresse: XX@XX.dk på din "Godkendt" liste hvis du har sådan en, så jeg er sikker på at de e-mails jeg
sender til dig, også kommer sikkert frem.
Jeg bruger selv et spamfilter fra SPAMfighter.
Du kan læse mere om SPAMfighter her:
http://www.spamfighter.com/Pro
Jeg håber du vil sætte mig på listen, så vi i fremtiden kan
kommunikere sikkert.
Med venlig hilsen
XX