Mens undervisningsministeren i kraftige vendinger afviser, at digitale kompetencer bør være en del af folkeskolens afgangseksamen, åbner oppositionen nu for, at det sker.
Digitale kompetencer er nemlig så væsentlige, at det i en eller anden form bør være en del af de kompetencer, som eleverne testes i ved afgangseksamen, mener en koalition bestående af Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og SF.
Fremsætter beslutningsforslag
I et beslutningsforslag, der fremlægges i næste uge, foreslår oppositionspartierne blandt andet, at regeringen igangsætter et udviklingsarbejde, der forsøger at finde ud af, hvordan it-kompetencer såsom eksempelvis selvstændigt arbejde med it og infomationssøgning kan indgå i nye prøveformer.
"Informationssøgning og kildekritik er væsentlige kompetencer. På den ene side er det jo en gave til eleverne, at biblioteket er rykket ind i computeren på skrivebordet. På den anden side stiller det store krav til, hvordan man anvender det," siger Christine Antorini (S), uddannelsesordfører for Socialdemokraterne.
For en uge siden kritiserede eksperter, at it-relaterede færdigheder ikke testes i eksamenssituationen.
I nutidens Danmark vil det være helt relevant at eksamensprøve elevernes evne til at søge informationer kritisk på internettet og kommunikere effektivt via internettet, mener de.
Netop disse punkter er blandt flere på en liste over digitale kompetencer, som tænketanken CIO Innovation Forum mener, er helt essentielle for danske samfundsborgere at besidde fremover.
Formand for Danmarks Skolelederforening pegede endvidere på, at en inkludering af it-elementet i eksamenssituationen vil styrke skolelærernes fokus på it i undervisningen.
Kontant ministerafvisning
Men undervisningsminister Bertel Haarder (V) afviser kritikken. Der gøres allerede meget for at styrke elevernes digitale færdigheder, mener han.
It er allerede er integreret i slut- og trinmål for alle fag, ligesom 1150 skoler i dag udsteder junior-PC-kørekort, lyder det fra ministeren.
Desuden fremhæver ministeren, at der er to alvorlige forhindringer for at teste elevernes digitale færdigheder i eksamenssituationen.
Dels er der risiko for snyd, hvis eleverne testes i at bruge internettet i eksamensituationen, dels er der endnu ikke nok internetforbindelser på skolerne, til at de kan bruges i en eksamenssituation.
Gammeldags tænkning
Christine Antorini undrer sig over argumenterne.
"It er ikke bare hardware, som Bertel Haarder mener. Det vigtigste er, hvordan man bruger det. Regeringen og Dansk Folkeparti har stadig et meget gammeldags syn på eksamen som noget, der skal foregå, som da de gik i skole med at sidde isoleret og skrive en stil," siger Christine Antorini.
Forslaget om at undersøge mulighederne for it-kompetencer i folkeskolens afgangseksamen er en del af et større beslutningsforslag fra de tre oppositionspartier.
Appel til regeringen
Forslaget er en appel til regeringen om at indføre prøveformer, der afspejler nutiden – eller i det mindste undersøger mulighederne.
"Virkeligheden ændrer sig. Efter vores opfattelse skal undervisningsmetoder og eksamensformer afspejle virkeligheden," siger hun
Hun mener eksempelvis, at en eksamen godt kan foregå i en projektgruppe, hvilket minder om en situation, som mange af eleverne senere møder i erhvervslivet.
"Men vi siger ikke, at det skal være enten eller. Eleverne skal også testes i basale kundskaber. Men vi mener, det er ligeså vigtigt at se på, hvordan man kombinerer disse kundskaber og sætter dem i spil forhold til hinanden. Kreativitet er ikke kun billedkunst. Det er også evnen til at se på kendt stof og anvende det på en ny måde," siger Christine Antorini.