Danske folkeskoleelever skal ikke forvente, at folkeskolens afgangseksamen fremover vil indeholde delelementer, der tester elevernes it-kompetencer og it-færdigheder.
Med kommentarerne “useriøs” og “skudt over målet” afviser undervisningsminister Bertel Haarder (V) den kritik, der blev rejst i sidste uge af, at folkeskolens afgangseksamen ikke afprøver elevernes digitale kompetencer.
I sidste uges udgave af Computerworld fortalte flere eksperter og interessenter ellers, at det i nutidens Danmark vil være helt relevant at teste elevernes digitale færdigheder såsom evnen til at søge informationer kritisk på internettet og kommunikere effektivt via internettet.
Netop disse punkter er blandt flere på en liste over digitale kompetencer, som tænketanken CIO Innovation Forum mener er helt essentielle for danske samfundsborgere at besidde fremover.
Kritik skudt over målet
Formand for Danmarks Skolelederforening pegede på, at en inkludering af it-elementet i eksamenssituationen vil styrke skolelærernes fokus på it i undervisningen.
Men undervisningsminister Bertel Haarder afviser kritikken.
“Jeg synes, at kritikken er præget af, at der er firmaer, der vil sælge mere hardware. Det respekterer jeg, også at jeg skal være skydeskiven. Men der er ikke noget land i verden, der har så meget hardware, som vi har – derfor skyder kritikken over målet. Derfor er den useriøs,” siger Bertel Haarder i et interview med Computerworld.
Minister: Vi er langt fremme
Undervisningsministeren mener, at der allerede gøres meget for at styrke elevernes digitale færdigheder. Som eksempel nævner han, at it allerede er integreret i slut- og trinmål for alle fag, ligesom 1.150 skoler i dag udsteder junior-pc-kørekort.
Han medgiver dog, at der stadig er problemer med it-anvendelsen i folkeskolen, og han er enig i, at elevernes digitale kompetencer skal styrkes.
Men han afviser, at løsningen er at teste elevernes digitale kompetencer i eksamenssituationen.
“Vi arbejder med det. Der er bare ingen, der er kommet længere frem, end vi er. Derfor er kritikken useriøs. Vi er bevidst om problemerne. De fleste skoler har redskaber, der ikke bliver brugt i tilstrækkelig grad.”
Bertel Haarder peger på to væsentlige grunde til, at digitale kompetencer ikke kan testes i eksamenssituationen. For det første vil det være svært at forhindre snyd. Og for det andet mangler der internetadgang.
“Det endnu ikke er alle skoler, som endnu – selv om de har masser af computere – har tilstrækkelige computere med internetadgang. Det er selvfølgelig flovt, men der ingen lande, der har bedre forsyning, end vi har. Vi er suverænt nummer et i verden,” siger Bertel Haarder.
Indsatsen kan være bedre
Selv om Bertel Haarder afviser eksamen i digitale kompetencer, medgiver ministeren, at indsatsen for at styrke it i folkeskolen kan forstærkes yderligere. Eksempelvis peger han på, at lærerne er for dårlige til at anvende de videndelingssystemer, som mange skoler har investeret i.
Selvom lærerne bruger dem flittigt til at kommunikere med hinanden, mangler de at involvere eleverne, fortæller Bertel Haarder.
“Vi har videndelingsystemer, som vi har brugt 25 millioner på. Det er trist, at lærerne kun bruger dem til at kommunikere med hinanden og ikke bruger ikke elevdelen,” siger han.
Ansvar hos kommunerne
Bertel Haarder mener, at ansvaret for at styrke it-anvendelsen folkeskolen i høj grad ligger hos skolelederne og kommunerne. Det er begrænset, hvad Undervisningsministeriet direkte kan fortage sig for at styrke udviklingen på de enkelte skoler, mener han.
Alligevel peger Bertel Haarder på flere konkrete områder, hvor Undervisningsministeriet forsøger at styrke indsatsen.
Han har for eksempel store forhåbninger til et nyt redskab – kvalitetsrapporter – som er en del af den nye skolelov, vil kunne hjælpe kommunerne med at identificere problemer.
Læreruddannelse styrkes
Undervisningsministeren har også andre ideer til projekter, der kan styrke it i folkeskolen. Han foreslår eksempelvis, at eleverne udstyres med password-beskyttet adgang til digitale læringsmidler.
Et andet tiltag, som Bertel Haarder nærer forhåbning til, er styrkelsen af it-elementet i den nye læreruddannelse.
Selv om Bertel Haarder afviser, at digitale kompetencer skal evalueres direkte i en eksamenssituation, er han dog åben for at høre mere konkret, hvad tænketanken CIO Innovation Forum forestiller sig.
Dialog med CIO Innovation Forum
På det seneste møde i tænketanken blev en styrkelse af it-elementet i folkeskolen vurderet til at være en forudsætning for, at danskernes digitale kompetencer over en bred kam bliver styrket, så vi undgår, hvad de betegner som en digital analfabetisme.
“Jeg vil gerne have dialog. Min dør er i den grad åben. Det kan jeg forsikre,” siger Bertel Haarder.