Strømbruddet hos it-leverandøren CSC i sidste uge kommer ikke til at koste knapper for selskabet i første omgang.
De ramte selskaber - med SAS og SKAT som de største - har i første omgang valgt at koncentrere sig om at få deres systemer op at køre igen frem for at kaste om sig med erstatningskrav.
Kommunikationskonsulent Mikkel Løndahl fra SAS fortæller, at SAS løbende er i tæt kontakt med CSC. Men der ikke vil være nogen former for økonomiske diskussioner mellem de to selskaber, lyder det.
Tre til fire uger
”Nu er driften normal igen, og det er vi tilfredse med. Og inden vi gør skaderne op, så går der nok tre til fire uger”, siger han.
SAS var et af de selskaber, der torsdag var hårdt ramt af strømsvigtet hos CSC, hvilket hovedsageligt gik udover den elektroniske check-in og allokeringen af flypersonale.
Utryg ved nedbruddet
Forsikringsselskabet TrygVesta var også ramt af nedbruddet, hvor blandt andet selskabets mainframe, eget intranet og eksterne forbindelser til samarbejdssystemer ikke fungerede i løbet af torsdagen.
Og først fredag aften fungerede alle systemer igen.
”Det var meget utilfredsstillende at have driftsproblemer indtil fredag aften, hvor vi havde de sidste eksterne forbindelser på plads. Vi forventer nu en redegørelse fra CSC i denne uge, hvorefter vi vil tage stilling til, hvad vi gør med hensyn til en eventuel økonomisk kompensation", siger driftschef hos TrygVesta, Jens Bjørnebo.
Han forventer dog ikke, at TrygVesta ligefrem vil opkræve en kompensation i denne uge.
Kompenstion ordnes internt
En eventuel kompensation vil dog ikke blive udbasuneret i pressen.
"Vi tager den internt med CSC jævnfør vores kontrakt," oplyser kontorchef Johnni Jensen fra SKAT, der også var hårdt ramt torsdag og fredag.
Han vil derfor ikke oplyse om størrelsen på et eventuelt økonomisk plaster på såret.