Microsoft åbner sin ny-udviklede YouTube-udfordrer, Soapbox, for alle, der har lys til at teste tjenesten.
Det sker, efter Soapbox er blevet testet af en række særligt indbudte beta-testere siden september, skriver LiveSide-bloggen, som følger Microsofts Live net-tjenester.
Som det er tilfældet med YouTube, som Google købte i oktober 2006 for 9,8 milliarder kroner, er Soapbox en video-tjeneste, hvor brugerne selv skal uploade videoklip.
Microsoft har da heller ikke lagt skjul på, at en af hensigterne bag Soapbox er at nuppe markedsandele fra YouTube, der uden sammenligning er verdens største videotjeneste på nettet i dag.
Som det er tilfældet i YouTube vil brugerne også kunne oploade videoklip i snart sagt ethvert digitalt format, ligesom det vil være muligt at tagge og kategorisere klippene på mange forskellige måder.
Der er dog forskel
Ifølge Microsoft vil en forskel dog være, at det i Soapbox er muligt at browse efter nye klip samtidig med, at man i samme vindue ser et andet klip.
Soapbox kommer i kølvandet på den net-strategi, Live, som Microsoft igangsatte i slutningen af 2005 for at dæmme op for den stigende indflydelse fra net-kæmperne Yahoo og Google.
Microsoft har tidligere bedyret, at selskabet er klar til at investere betydelige summer i net-udviklingen. Microsoft holder desuden fortsat liv i MSN-brandet, selv om flere analytikere mener, at Live med tiden vil skubbe MSN helt ud i mørket.