Bo som de rige - uden de riges problemer. Det er temaet for en reklamekampagne, som boligvarehuset Ikea i Danmark har lanceret.
Det er nu en helt anden sag, hvorvidt de rige nu også køber møbler på nettet. Under alle omstændigheder har Ikea.dk succes.
Boligvarehusets hjemmeside er nomineret i kategorien Produktpræsentation.
Udvikles løbende
Designet på Ikea.dk bliver løbende udviklet, og der har kun været en enkelt radikal ændring undervejs.
Som en global virksomhed har Ikea naturligvis også hjemmesider i andre lande, og designet er ens på dem alle.
Der bliver lavet usabilitytests, hver gang der sker en ændring på hjemmesiden.
90 procent af testene handler om navigationen, men Ikea vil i fremtiden også kigge nærmere på indholdet.
Ikeas mission med hjemmesiden er ifølge marketingchef Katarina Hansson at skabe det bedste ”Home Furnishing” site, hvor brugerne har mulighed for at blive inspireret og designe sit eget hjem.
Hun fremhæver hjælpefunktionen Anna, som snart får en chatfunktion, således at Anna både indeholder en automatiseret hukommelse og personale, som sidder og chatter med kunderne.
Webdesigneren
Kenneth Dansbo er ansat som internetansvarlig for Ikea. Han er overordnet ansvarlig for hjemmesiden og har kontakt med afdelinger, som har gavn af hjemmesiden.
Hvad angår produktpræsentation samarbejder han især med Ikeas svenske afdeling.
Ifølge Kenneth Dansbo ønsker møbelgiganten at differentiere sig fra sine konkurrenter - blandt andet ved at turde kaste sig ud i noget nyt.
En god webdesigner skal have lysten til at tænke fremad og tænke i flere medier, mener han.
Fire hurtige spørgsmål
Computerworld har spurgt Kenneth Dansbo om, hvad der er godt webdesign i hans øjne og hvilken hjemmeside, der er hans egen personlige favorit.
- Hvad er den bedste feature ved Ikea.dk?
- Det bedste ved Ikea.dk er helhedsoplevelsen, som afspejler nogle af de stærke sider ved Ikea. Både inspiration, indretningstip og et bredt produktsortiment. Ikea.dk har "alt under et tag".
Samtidig har man gode muligheder for at forberede sit besøg i varehuset og derved få en god oplevelse.
- Hvilken feature ville du gerne ’stjæle’ fra et andet site?
- Hos Ikea er vores mål at være "nummer et home furnishing website". Det er derfor nødvendigt at være fokuseret på, hvordan onlinemediet udvikler sig, samt at turde være anderledes.
Men jeg mener, vi kan gøre bedre brug af multichannels. Altså i højere grad inddrage de værktøjer, som kunderne anvender i dag, som for eksempel mobil og iPod.
- Hvad er din favoritside på nettet?
- Det er svært at komme med en favorit, for der findes mange gode websites.
Men jeg kan godt lide, at der er god inspiration og en god detaljeret visning af sortimentet eller produktet, som giver mig den viden, jeg behøver, for at beslutte mit køb.
Det kan for eksempel være, at man kan forstørre detaljer og se produkter fra flere sider og vinkler. Samtidig må det gerne være nyskabende og anderledes.
- Hvad kan blive bedre ved Ikea.dk?
- Vores navigation kan forbedres, og vi er allerede nu godt i gang med at forny og forbedre dette.
Inden for kort tid vil vi præsentere et nyt layout, som er baseret på diverse usabilitytests og brugerfeedback.
Det kan blandt andet nævnes, at navigationen rundt til den store viden og inspiration på hjemmesiden bliver bedre, og visningen af produkter får nyt layout.
Computerworld præsenterer i perioden op til Webchamp 2007 alle de nominerede websites i kategorierne Forståelighed, E-handel, Produktpræsentation, Dialog, Navigation og Særprisen.