Artikel top billede

Connecting People - tom vision eller virkelighed?

ComputerViews fra 3GSM 2007: Det har ikke skortet på flotte visioner på dette års 3GSM-messe i Barcelona. Men hvad er tomme salgstaler, og hvad er realistiske målsætninger?

ComputerViews: De fleste kender vel den forårseuforiske følelse, hvor man pludselig går fra at være en vintersplejs til en sommer-supermand, der kan klare hele verden – og lidt til.

Måske er det den følelse, der har ramt den samlede mobilindustri til dette års 3GSM-koneference i Barcelona.

Kombinationen af en industri, der brager frem både teknologisk og økonomisk, og så det lune, spanske vintervejr har i hvert fald løftet messe-stemningen til næsten religiøse højder.

- Vi bringer folk sammen. Vi gør livet lettere. Vi giver forbrugerne det, de har brug for.

Jo, flotte visioner og udmeldinger har man bestemt ikke savnet på 3GSM-konferencen med over 60.000 besøgende.

- We are in the business of connecting people, har Olli-Pekka Kallasvuo, Nokias leder, så flot sagt, og selv om de andre mobilgiganter bruger et andet ordvalg, dækker Nokias populære slogan nok meget godt industriens målsætning anno 2007.

Bag om salgstalerne

Men hvad ligger der egentlig bag de lovende ord fra de jakkesætsklædte, glatbarberede, slipsebundne og visitkortsuddelende mobiltopchefer?

Faktisk er der godt nydt her fra Barcelona.

Det indtryk, der står tilbage, efterhånden som de sidste visitkort bliver delt ud, standene revet ned, og mobilindustrien atter flyver hver til sit, er, at der er rigtig mange initiativer, der måske rent faktisk kan gøre livet lidt lettere.

For eksempel mener Rob Conway, direktør i brancheorganisationen GSM Association, at mobil-telefonens simkort er nøglen til fremtidens betalingsmiddel.

Handel og pengeoverførsler over mobiltelefonen bliver fremtiden, mener han – og det vil kunne betyde fremskridt for tredje verdenslande, hvor borgerne ikke er i nærheden af et pengeinstitut eller almindeligt internet.

Samtidig invaderes mobiltelefonerne nu af sociale tjenester, der gør det lettere at dele oplevelser med venner og familie – også selv om man har et verdenshav imellem sig.

Brugerne i centrum

Det mest opløftende ved 3GSM 2007 er dog ikke så meget de konkrete tiltag, som industrien arbejder med – men mere måden, som det sker på.

Hvor man tidligere har kunnet opleve, at mobilindustrien lancerede nye produkter, inden de rent faktisk var klar til det, så tegnes der i år et billede af en industri, der i langt højere grad ønsker at lytte til de mennesker, som trods alt spytter alle pengene i kassen – forbrugerne.

Tidligere har industrien forsøgt at lancere 3G-telefonien, inden både terminaler og netværk var på plads. Forbrugerne kunne vel nok leve med et par småfejl, for mulighederne med 3G var jo enorme, lød holdningen.

Nu skal brugerne i centrum

MMS er et ord, som de fleste kender, men som de færreste bruger. Hvorfor? Fordi industrien ikke i rette tid formåede at gøre opsætningen let nok.

I år har det helt store emne heldigvis været, at brugerne skal i centrum.

Priserne på mobiltelefoni og de dertil hørende tjenester er ved at være nede på et niveau, hvor de fleste kan være med.

Kvaliteten af telefonerne bliver bedre – og det samme gør de tjenester, man kan bruge dem til.

Og det er vel trods alt det, der kan gøre flotte salgstaler om en bedre og lettere verden til andet og mere end forårseuforiske visioner i Barcelona.

Eller som Sanjiv Ahuja, administrerende direktør i Orange, sagde tidligere på ugen.

- Kunderne vil bestemme vores succes. Sådan har det altid været, og sådan vil det også være i fremtiden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer