DR’s hjemmeside tilbyder et væld af informationer og tilbud fra de mange forskellige afdelinger i public service-virksomheden, såsom nyheder, tv-programmer og netradio.
Det giver derfor helt særlige udfordringer at sørge for, brugerne kan finde på rundt på siden.
Men det er tilsyneladende en opgave, som hjemmesiden klarer med stil.
I hvert fald er dr.dk nomineret i kategorien Navigation i årets Webchamp.
I forbindelse med udviklingen af den nuværende hjemmeside byggede DR en strategisk platform, som skulle afspejle DR’s ønsker med siden.
Blandt andet skulle de tværmedielle tilbud præsenteres på en levende og personlig måde.
Der bliver løbende foretaget brugerundersøgelser, som for eksempel fokusgruppe-interviews og tænke-højt-tests, lige som der gennemføres panel-undersøgelser af kvaliteten.
Webdesignerne
Teamet bag dr.dk er kanalredaktør Niels Prætorius og kanalchef Karen Westman Hertz.
Som kanalchef har Karen Westman Hertz ansvaret for den overordnede strategi og budgettet.
Sitets redaktion indgår så aftaler med de forskellige afdelinger i DR, der har ansvaret for separate dele af dr.dk.
Niels Prætorius fungerer blandt andet som kvalitetskontrollør på alle sider. Han undersøger, hvor brugervenligheden kan forbedres og bestemmer retningslinjerne for designet.
Niels Prætorius vil gerne ændre den overordnede navigation af siden, på trods af nomineringen som årets webchamp i netop kategorien Navigation.
Undersøgelser har nemlig vist, at brugene bliver overraskede over, hvor meget indhold dr.dk rummer.
Han mener, at godt webdesign skal give plads til indholdet og facilitere brugen af sitet.
Fire hurtige spørgsmål
Computerworld har spurgt Karen Westman Hertz om, hvad der er godt webdesign i hendes øjne, og hvilken hjemmeside der er hendes egen personlige favorit.
- Hvad er den bedste feature ved dr.dk?
- At vi kan så meget og udvikler mere originalt indhold hver eneste dag.
Vi har Oline til de helt små. Vi har SKUM og Hjerteflimmer til de lidt større. Vi har nyheder, musik og debat til de voksne. Vi har netradiokanaler til enhver smag og de tv-udsendelser, du ikke fik set. Dr.dk er alle DR’s kanaler og endnu mere oven i.
Lige nu er vi i gang med flere spændende nye tv-formater, der starter på nettet.
SKUM TV er tv-indslag, der starter i debatterne på SKUM og til sidst bliver til programmer på DR1. I Flemmings Helte kan du få første kik på de bedste danske humortalenter, der også er et nyt tv-format.
I forhold til radio og tv er dr.dk’s muligheder for at inddrage brugerne og brugernes eget indhold uden tvivl nettets mest unikke bidrag til festen, og her bliver vi hele tiden bedre.
- Hvilken feature ville du gerne ’stjæle’ fra et andet site?
- Mitcentrum fra Nordjyske. Eller Pandora community-radio som en DR netradiokanal. Forestil dig Pandora med 40 procent dansk musik.
Og så er der selvfølgelig selve tv-oplevelsen fra Joost. Den ville jeg også gerne kunne tilbyde brugerne på dr.dk.
- Hvad er din favoritside på nettet?
- Google. Måske lidt kedeligt, men Google redefinerede nettet (igen) og har sat fokus på funktion og relevans i al webudvikling derefter.
Og så har Google fastholdt et rent design, hvor man nemt og hurtigt finder vej.
- Hvad kan blive bedre ved dr.dk?
- Overblikket og muligheden for hurtigt at møde det, der interesserer netop mig som bruger.
Vi er i kontakt med rigtig mange forskellige brugere med meget forskellige behov, og det er svært at besvare alle forventninger på én og samme forside.
Derfor er bedre søge- og navigationsmuligheder, sammenhæng på tværs af sitet og en mere skræddersyet forside stadig vigtige udviklingsområder for os.
Computerworld præsenterer i perioden op til Webchamp 2007 alle de nominerede websites i kategorierne Forståelighed, E-handel, Produktpræsentation, Dialog, Navigation og Særprisen.