Sony er for første gang den bedste virksomhed til at tjene penge på LCD-fjernsyn. Det viser tal fra DisplaySearch.
Virksomheden fik en markedsandel på 16 procent i 2006, hvis man måler på indtjeningen.
Det er et procentpoint højere end Samsung. Sharp falder fra en førsteplads til en trejdeplads med en markedsandel på 11,5 procent.
Alt i alt blev der solgt 46,4 millioner LCD-fjernsyn i 2006. Det er en stigning på 119 procent i forhold til 2005.
Målt på antal producerede enheder er Samsung størst med en andel på 13,4 procent.
Philips følger efter med 13 procent, Sony har en andel på 11,6 procent, Sharp på 11,3 procent og endelig har LG en andel på syv procent.
hastig vækst
For to år siden gik Sony aggressivt ind på markedet for LCD-fjernsyn med mærket Bravia.
Det har taget Sony to år at gøre salget af LCD-fjernsyn til en overskudsforretning.
Virksomheden forventer et overskud i anden halvdel af nuværende regnskabsår, der løber frem til marts i år.
I 2003 sendte Sony virksomhedens første LCD-fjernsyn på markdet.
Det år producerede Sony 430.000 LCD-fjernsyn Det er gået hastigt frem siden.
I 2004 rundede virksomheden en million enheder.
Det steg til 2,8 millioner i 2005 og i år regner Sony med at sende seks millioner LCD fjernsyn på markedet.
Oversat af Christian Carlsen