En helt frisk IDC-analyse viser, at halvdelen af de danske virksomheder mangler kvalificerede it-ansatte, og at 70 procent af dem har tænkt sig at løse en del af problemet ved at købe flere it-ydelser fra deres leverandører.
Kunderne vil først og fremmest efterspørge hjælp til de tidskrævende opgaver.
Har ikke ressourcerne
Men samme undersøgelse viser, at it-leverandørerne ikke umiddelbart har ressourcerne. 87 procent af dem har selv problemer med at finde folk, og i alt mangler der skønsmæssigt 6.200 it-hoveder i Danmark netop nu.
Så vi bliver nødt til at skubbe en del af problemet videre til it-branchens nye underleverandører i Indien og Østeuropa.
Her sidder højtuddannede folk klar til at løse vores udviklingsopgaver og tilpasse standardiserede driftsopgaver.
Desværre sidder de alt for langt væk i forhold til mange af de opgaver, der skal løses.
Det betyder, at vi har brug for leverandører, der er tæt på os, ikke kun geografisk, men også kulturelt og forretningsmæssigt.
Sådan realiserer vi gevinsten
En sådan viden er nødvendigt for digitaliserings- og automatiseringsprojekter, der i hvert tilfælde på lidt længere sigt skal forenkle arbejdsgange og løse nogle af de mere rutineprægede opgaver for os.
Det er projekter af denne type, der skal realisere en del af den forventede effektiviseringsgevinst i kommunal-reformen.
Det er også her, at socialminister Eva Kjer Hansen skal finde værktøjerne til det kvalitetsløft på socialområdet, der for nyligt blev lovet som en del af regeringens kvalitetsreform.
Den mest problematiske ordretype er dog outsourcing, hvor it-driften helt eller delvist overlades til den eksterne leverandør.
Det er et modent marked, der hidtil har fokuseret på omkostningsbesparelser gennem indgåelse af lange kontrakter.
Løbetider mellem fem og 10 år er almindelige.
Spørgsmålet er, om outsourcingprodukterne i dag er tilstrækkeligt fleksible til for alvor at kunne anvendes.
Se på, hvordan vi køber andre løsninger på personalemangel: Vikarhjælp er et ultra-fleksibelt produkt, der på timebasis kan aflaste os, hvor vi har brug for det.
Og det er de færreste fastansatte medarbejdere, der har kontrakter med samme løbetid som de outsourcingaftaler, der indgås i dag.
Outsourcingydelsen skal ideelt set kunne til- og fravælges i takt med at behov opstår – uoverskuelige løbetider på fem år eller mere duer ikke.
En del af løsningen
Outsourcing er uden tvivl en del af løsningen på personalemanglen i it-afdelingen.
Men der er et par knaster, der skal ryddes af vejen, før det for alvor er en brugbar løsning.
For det første skal problemet med kundenærhed versus offshore løses, så ressourcerne er der, hvor kunderne skal bruge dem.
Og for det andet skal der ses nærmere på kontraktmodellerne for outsourcing, for fem-årige kontrakter kan ikke bruges til at løse akut mangel på kvalificeret personale.
Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør hos IDC Nordic.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.