Legoland i Billund er formentligt godt kendt hos alle danske børn. Og forlystelsesparken er selvfølgelig repræsenteret på nettet med en hjemmeside, hvor gæster kan planlægge deres besøg samt smugkigge på parkens faciliteter.
Hjemmesiden er målrettet mod familier og især mødre med børn mellem tre og 13 år.
En stor del af teksten på hjemmesiden bliver skrevet af virksomhedens egne medarbejdere, og kun få tekster bliver forfattet af et eksternt bureau.
Bliver udbygget løbende
Og det er tilsyneladende en god ide. I hvert fald er Legoland.dk nomineret i kategorien Forståelighed.
Hjemmesidens grunddesign har været det samme fra begyndelsen, men der bliver hele tiden bygget videre.
Det nuværende design er fra marts 2006, og med sædvanligvis to år mellem større ændringer, kan Legoland.dk se frem til et uforandret 2007.
Webdesigneren
Birgit Nielsen, med en baggrund som cand.merc., har arbejdet med webdesign i ni år.
Hun har ansvaret for at sætte den globale dagsorden for alle Legoland-hjemmesider og er ansvarlig for, at alle parter følger det samme overordnede design.
Det indebærer, at hun definerer nogle retningslinier for, hvilket udtryk og hvilken værdi, hjemmesiden skal have.
Godt webdesign er ifølge Birgit Nielsen, når siden udtrykker produktet, og når stemningen udtrykker de bagvedliggende værdier.
Den gode webdesigner skal både kunne sætte sig ind i produktet og sætte sig i brugerens sted, mener hun.
Legoland.dk bliver da også testet hvert år gennem brugerundersøgelser, og det giver de webansvarlige et godt indtryk af brugernes ønsker.
Fire hurtige spørgsmål
Computerworld har spurgt Birgit Nielsen om, hvad der er godt webdesign i hendes øjne, og hvilken hjemmeside, der er hendes egen personlige favorit.
- Hvad er den bedste feature ved Legoland.dk?
- Det er, at det er nemt at planlægge en tur til Legoland-parken.
Gæsten kan gøre bruge af et par features, der gør besøget meget nemmere. Den ene er print-selv-billetten, hvor gæsten betaler billetten i Legoland Online Shoppen og selv printer billetten ud derhjemme.
Så slipper gæsten for at bruge tid på at købe billet ved indgangen og kan gå direkte ind i parken.
Den anden feature er Quick Pass-systemet, hvor gæsten i ro og mag sidder derhjemme og bestiller tid online til at prøve en forlystelse.
Når gæsten besøger Legoland, kan han springe køen over og prøve forlystelsen på det bestilte tidspunkt. Det er da nemt. Dog er begge features kun tilgængelige på sitet i Legoland-sæsonen.
- Hvilken feature ville du gerne ’stjæle’ fra et andet site?
- På dr.dk gør de det rigtig godt - også når det gælder de yngste børn.
På Oline har dr.dk formået at lave en hjemmeside, som de mindre børn i førskolealderen er i stand til selv at bruge. Og så er den rigtig sjov for målgruppen.
Den er lavet flot og intuitivt på børnenes præmisser.
- Hvad er din favoritside på nettet?
- Mine favoritsider på nettet spænder helt fra Google, som er en super enkel hjemmeside, til et mere omfattende nyhedsmedie som dr.dk
- Hvad kan blive bedre ved Legoland.dk?
- Vi vil give den besøgende oplevelsen af at være inde i parken, når de er online, ved at give en virtuel oplevelse af Legoland på hjemmesiden.
Vi arbejder allerede på det første trin i denne retning, og snart vil man kunne opleve, at kortet over parken bliver animeret og gjort interaktivt.
Computerworld præsenterer i perioden op til Webchamp 2007 alle de nominerede websites i kategorierne Forståelighed, E-handel, Produktpræsentation, Dialog, Navigation og Særprisen.