For teleselskabet Telmore spiller hjemmesiden en ganske særlig rolle.
I modsætning til de fleste andre virksomheder er nettet nemlig det eneste udstillingsvindue, for Telmores produkter kan ikke findes i en fysisk butik.
Derfor er det vigtigt ikke at skræmme de eventuelle kunder væk fra hjemmesiden. De skal kort og godt altid føle sig hjemme.
Redesign forbudt
Det betyder, at komplette redesign er bandlyst, og ændringer skal i stedet sniges ind ad bagdøren. Så behøver brugerne nemlig kun forholde sig til små ændringer af gangen.
Det arbejde kræver tre sitedesignere, der i tæt samarbejde med udviklingsafdelingen ser til, at ændringerne sker gradvist og uden de store revolutioner.
Tænke-højt-tests og fokusgrupper er nogle af de metoder, holdet bag hjemmesiden bruger, når sitet skal forbedres.
Telmore.dk er nomineret i kategorierne E-handel og Dialog, for virksomhedens enkle købsproces og den store opmærksomhed på netdialog med kunderne, der blandt andet kan chatte med supportafdelingen.
Webdesigneren
Det er Telmores brand manager, Charlotte Munk Thalund, der er nomineret for arbejdet med Telmore.dk.
Hun er uddannet space invader og har blandt andet erfaring som chefdesigner hos Egmont. Hos Telmore har hun blandt andet ansvaret for hjemmesiden.
Det betyder, at hun har ansvaret for, at sitets design hele tiden er opdateret, så det rammer præcist ind i målgruppen.
I Charlotte Munk Thalunds øjne er en god webdesigner en, der har forståelse for både produkt, formål og brugere. Og så gør det ikke noget, hvis designet også er flot og indbydende.
Derfor er hun uenig med design-guru Jakob Nielsen, som hun mener, ser tingene enten sort eller hvidt. Godt webdesign kan nemlig ikke passes ned i en skabelon, mener hun.
I stedet bør man designe sit site efter målgruppen, og der er der forskel på en 15 og 60 årig.
Fire hurtige spørgsmål
Computerworld har spurgt Charlotte Munk Thalund om, hvad der er godt webdesign i hendes øjne og hvilken hjemmeside, der er hendes personlige favorit.
- Hvad er den bedste feature ved telmore.dk?
- Mit Telmore, som er stedet hvor kunder kan logge ind og se alt, hvad der sker på deres konto.
Det fede er, at du kan gå ind og se hitlister over hvem, du har ringet mest til og grafer over dit årsforbrug opdelt på alle mulige og umulige kunder.
- Hvilken feature ville du gerne ’stjæle’ fra et andet site?
- Den er svær, for hvis vi skal lade os inspirere af andre, så skal det gøres på den telmorske måde. Så jeg kan ikke nævne en ting, som vi direkte ville gå ud og stjæle.
Når vi lancerer noget, tænker vi altid kunderne først, og derfor bliver vores ting som regel altid tænkt på en anden måde end konkurrenternes.
- Hvad er din favoritside på nettet?
- Det lyder nok lidt lame, men det er uden tvivl Google.
Det er ikke fordi, jeg synes, at Google er særlig fedt designet eller noget andet. Men det er verdens bedste side, for den er indgangen til alt.
Jeg kunne godt vælge at sige en eller anden fed designside, som jeg bruger meget tid på, men jeg havde aldrig fundet den, hvis ikke jeg havde haft Google.
- Hvad kan blive bedre ved telmore.dk?
- Når vi lancerer noget nyt, er det som udgangspunkt det bedste på det tidspunkt, men der kan jo altid plads til forbedringer.
- Derfor går vi hver tredje måned ind og kigger på telmore.dks design, og hvor vi kan optimere tingene. Hvis du tager Telmore.dk for tre år siden, så vil du se en kæmpestor forskel, men vejen er taget et skridt af gangen.
Computerworld præsenterer i perioden op til Webchamp 2007 alle de nominerede websites i kategorierne Forståelighed, E-handel, Produktpræsentation, Dialog, Navigation og Særprisen.