Savner du en funktion på sundhedsportalen Netdoktor.dk?
Så er der stor sandsynlighed for, at udviklerne allerede ved det.
På Netdoktor.dk er det nemlig den sunde fornuft, der bestemmer, i hvilken retning portalen skal udvikle sig. I Netdoktors tilfælde er stemmen bag den sunde fornuft sitets brugere.
Blandt andet har virksomheden fået hjælp af en informationsarkitekt, der har kortlagt, hvilken type brugere, der besøger Netdoktor. Den viden suppleres af årlige brugerundersøgelser og tilfredshedstest igennem et analyseinstitut, ligesom holdet bag udviklingen også selv har nedsat fokusgrupper og udsender spørgeskemaundersøgelser.
Det har givet en unik viden om, hvor de besøgendes interesser ligger, og det har udviklingsholdet så kunnet handle ud fra.
Det har blandt andet ført til Netdoktors Babyklub, der startede ud med artikler om graviditet, men endte som en portal med emner om både før og efter graviditeten.
Fremtiden for Netdoktor ligger blandt andet i at sikre mobiladgang, streaming video og samt mere interaktion som sundhedsspil, quiz og tests.
Webdesignerne
Salgs- og marketingsdirektør Christel Laugen er nomineret sammen med sin kollega Rikke Esbjerg, der er direktør for Netdoktor Media og chefredaktør på netdoktor.dk.
Faktisk har ingen af de to nominerede en uddannelse inden for usability, men har i stedet tidligere slået deres folder som henholdsvis markedsøkonom og læge.
Deres viden om godt webdesign har de derfor optjent gennem konferencer og brugerundersøgelser, der har givet de nødvendige kompetencer, der er med til at Netdoktor.dk udvikler sig med afsæt i brugeren frem for teknologien.
Det har placeret Netdoktor.dk helt i front i feltet af gode hjemmesider, og har tilmed givet en nominering som nettest bedste i kategorien Forståelighed.
Det er sket på baggrund af sitets tekster og artikler, der alle bliver skrevet af sundhedsfaglige eksperter.
Fire hurtige spørgsmål
Computerworld har spurgt Christel Laugen og Rikke Esbjerg om, hvad der er godt webdesign i deres øjne og hvilken hjemmeside, der er deres egen personlige favorit.
Hvad er den bedste feature ved Netdoktor.dk?
- Den bedste feature ved Netdoktor.dk er vores interaktive dagbøger, som vi har haft i fem år. I dag kalder man det blogs, men vi har altid kaldt det en dagbog.
- De mest populære er nok vores babydagbøger, hvor brugerne skriver deres tanker og følelser om graviditeten. Så kan andre kommentere, at sådan har de det også. Sådan fungerer det også med vores depressions-dagbøger.
Hvilken feature ville I gerne ’stjæle’ fra et andet site?
- Den amerikanske pendant til Netdoktor, WebMD.com, har en symptomchecker, hvor brugeren kan klikke der hvor det gør ondt på et billede af en krop. Så kommer du direkte ind og kan læse nogle artikler omkring sygdom i det område af kroppen.
- Det er en fiks feature, fordi du ikke behøver vide noget om hvilke sygdomme, det eventuelt kan være. Du bliver hjulpet hele vejen.
Hvad er jeres favoritside på nettet?
- Fagligt er vi begge rigtig glade for WebMD, og hvis man kigger på de danske sider, så er vi meget glade for nyhedsmedierne. Rikkes favorit er DR.dk og Christel foretrækker epn.dk.
Hvad kan blive bedre ved Netdoktor.dk?
- Vi vil gerne udbygge på sundhedsområdet, for netdoktor bliver i dag opfattet meget sygdomsorienteret. Så vi kunne godt tænke os at udbygge vores services inden for sundhed, så vi får noget mere indhold, der handler meget mere om forebyggelse, og hvad man selv kan gøre, for at holde sig sund.
- Det er noget, vi sidder og kigger på i øjeblikket.
Computerworld præsenterer i perioden op til Webchamp 2007 alle de nominerede websites i kategorierne Forståelighed, E-handel, Produktpræsentation, Dialog, Navigation og Særprisen.