Apples Steve Jobs skriver i et åbent brev på firmaets webside, at tiden er moden til at man skrotter digital rights management-systemet (DRM).
Udtalelsen er overraskende, eftersom Apple benytter DRM i meget stor stil og tjener rigtig mange penge på, at beskytte sine musiknumre på iTunes.
Steve Jobs' brev er blevet offentliggjort på Apples webside under titlen ”Thoughts on Music”, hvilket kan oversættes til tanker om musik.
Piraterne har vundet over DRM
Brevet er en gennemgang af Apples musikbutik iTunes samt en række tanker om, hvordan man i fremtiden kan distribuere kopibeskyttet musik.
Jobs skriver blandt andet, at Apple i tidernes morgen var tvunget til at skabe et DRM-system for at få verdens fire største pladeselskaber til at sælge via iTunes.
Desuden foreslår Steve Jobs en række alternativer til den kopibeskyttelse, der i dag irriterer store dele af kunderne, fordi musikken låses til nogle få afspillere.
Hans forslag går blandt andet på, at Apple kunne sælge FairPlay-teknologien til andre firmaer, eller at pladeselskaberne kunne udgive musik helt uden DRM, hvilket er den mulighed, han fortrækker.
- Forestil jer en verden, hvor alle musikbutikker på nettet sælger DRM-fri musik i et åbent format. I en sådan verden kunne alle musikafspillere afspille numrene fra en hvilken som helst udbyder, Det er klart det bedste alternativ for forbrugeren, skriver Jobs.
- Begrundelsen for at musikindustrien lader Apple og andre distributører sælge musikken uden DRM-beskyttelse er, at DRM har spillet fallit overfor piraterne.
Overraskende udmelding
Brevets indhold kommer som noget af en overraskelse, fordi Apple har den mest succesfulde musikbutik på planeten, og fordi de numre, der sælges, er alle udstyret med FairPlay-beskyttelsen, som gør, at musikken kun kan afspilles på Apples egne afspillere.
- Det er helt sikkert en reaktion på det oprør, man har set i Europa, siger Søren Madsen, der er digitalansvarlig i Playground Music og desuden sidder i IFPI's digitale udvalg. Flere lande, herunder Danmark, er opmærksomme på problemet, og det ved Apple naturligvis godt.
Brevet er øjensynlig adresseret til kritikerne af iTunes i Europa, der blandt andet omfatter den norske regering, der har anlagt sag mod iTunes samt Frankrig, der helt har forbudt brugen af DRM.
- De mange kritikere, der er i de europæiske lande, bør rette energien mod musikindustrien og overtale den til at udgive numrene uden DRM-beskyttelse, skriver Jobs.
Pladebranchen vil have en anden løsning
Sammenslutningen af de amerikanske pladeproducenter (Recording Industry Association of America) skriver i en officiel udtalelse, at de opfatter Jobs brev som en frigivelse af FairPlay-teknologien, og de har ikke til hensigt at droppe DRM-beskyttelsen.
- Apples tilbud om at udbyde FairPlay i licens til andre firmaer ser vi som et gennembrud, der virkelig vil være en stor sejr for musikelskere, kunstnere og udgivere. Det kunne medvirke til den interoperabilitet, som vi har efterspurgt i meget lang tid.
På trods af at han selv foreslår løsningen, er Jobs ikke den varmeste fortaler for frigivelsen af FairPlay.
- Hvis Apple fortæller hele branchen, hvordan FairPlay-teknologien fungerer, er der stor sandsynlighed for, at beskyttelsesnøglen brydes af hackere. Hvis dette sker, har vi kun ganske få uger til at lukke hullet ellers kan producenterne trække alle deres numre væk fra iTunes, skriver Jobs.
- Apple har konkluderet, at hvis FairPlay bliver en licens som andre kan bruge, kan firmaet ikke garantere sikkerheden overfor musikbranchen.
- I Danmark er holdningen mere liberal, og vi ser gerne en lempelse på området. Det vil give kunden en bedre købsoplevelse, og derved vil kunstnerne sælge mere. Samtidig vil det mindske pirateriet, siger Søren Madsen
Microsoft: Uansvarligt
Jason Reindorp, der er marketing direktør for Microsofts Zune-afspiller siger, at Jobs forslag om at smide DRM i skraldespanden er uansvarligt.
Han giver udtryk for, at det ikke nødvendigvis er DRM, der er synderen. Der er måden, hvorpå DRM-teknologien bruges og forretningsmodellerne for distribution, som skal give kunden værdi.
- Der er flere fordele ved DRM. Man kan blandt andet abonnere på musik, og kunstneren kan følge salget af deres udgivelser, siger Reindorp til News.com.
Med det åbne brev har Steve Jobs nu givet bolden op til en diskussion om, hvorvidt fremtidens musik skal være beskyttet eller ej og om hvem, der i givet fald skal praktisere forandringerne.