Enkelhed er et nøgleord for iværksættervirksomheden Zmag, som det sidste år har været på banen med et produkt, der kan puste nyt liv i PDF-versioner af tryksager på nettet.
Ideen til produktet stammer fra utallige dårlige oplevelser på nettet, hvor tilbudsaviser, kataloger, magasiner, årsrapporter og lignende ofte blot bliver lagt ud i en PDF-version.
- Det giver sandt for dyden ikke store læseoplevelser, og mange virksomheder var af den grund helt holdt op med at udgive tryksagerne på nettet, siger Jens Karstoft, administrerende direktør og medstifter af Zmag.
- Så vi bestemte os for at udvikle et brugervenligt og letlæseligt format, fortsætter han.
CMS under glittet overflade
Resultatet blev Zmags eKatalog, der kort fortalt kan forvandle ellers kedelige PDF-versioner af tryksager til interaktive præsentationer.
eKatalog er baseret på en simpel platform i Flash, hvor kunden selv kan tilføje links, lyd, film, arkivfunktion, indkøbskurv, huskeseddel og lignende til online-udgaven af tryksagen.
- Derudover gemmer der sig nedenunder den glittede overflade et Content Management System (CMS), som også giver kunden mulighed for at trække data om læsernes adfærdsmønstre ud, siger Jens Karstoft.
Baseret på åbne standarder
Dataene er placeret i et statistikmodul, som eksempelvis afslører, hvor lang tid læseren bruger på publikationen, hvilke emner de finder mest spændende, og hvilke ord de søger på.
Derudover kan eKataloget kommunikere med eksempelvis kundens lagerhåndteringssystemer, CRM-systemer eller webbutikker via Zmags Application Programming Interface (API).
Det giver tredjeparts udviklere mulighed for at integrere eKataloget i deres applikationer eller websites.
- Brugere gider ikke en masse forskellige produkter, derfor har brug af åbne standarder og API’et været meget vigtigt for os lige fra begyndelsen. Det betyder i praksis, at det kan være helt skjult, at eKatologet ikke er udviklet lokalt, men at der blot er en knap i kundens eget CRM-system, som hedder eKatalog, siger Jens Karstoft.
Produktet bliver blandt andet brugt af en række detailkæder, rejsebureauer, bladhuse og engrosvirksomheder.
Omsætter for en million kroner om måneden
Jens Karstoft lægger langt fra skjul på, at han ikke opfatter eKataloget som verdens mest originale it-produkt baseret på tunge forskningsresultater og langhåret udvikling.
Derimod lægger han vægt på, at der er tale om et produkt, der præcist rammer det, markedet efterspørger.
- Mange dygtige iværksættere har store planer og udvikler produkter, som de forventer at tjene penge på om fem-seks år. Sådan er det ikke med os. Vi fik en idé og etablerede virksomheden. Et år efter omsætter vi for en million kroner om måneden og tjener penge, siger Jens Karstoft.
Selskabet har i dag 25 medarbejdere, over 250 kunder, salgskontorer i Norge, England og Tyskland samt forhandlere i otte lande.
Ambitionerne er skyhøje: Zmag vil være verdens største leverandør af værktøjer til online udgivelser. Et marked som ifølge Zmag omfatter 100.000 kunder på verdensplan.
- Det lyder måske vanvittigt ambitiøst, men vi vokser voldsomt i øjeblikket uden at have hentet som meget som én krone fra eksterne investorer. Vi begyndte med 125.000 kroner for et år siden, men det er klart, at vi har brug for større muskler, når vi effektivt skal bryde igennem internationalt, siger han.
Zmag var blandt de 10 danske it-iværksættere, som kvalificerede sig til finalen om Edison-prisen 2007. Computerworld præsenterer i den kommende tid alle de nominerede selskaber og deres produkter.