Tilbage til artiklen: Microsofts Vista-eventyr - få overblikket.
En langsom begyndelse. Sådan kommer det til at se ud for Microsofts nye styresystem, Vista, når det handler om at komme ud i de danske virksomheder.
De store danske virksomheder er ganske vist positive over for Vista, men kun ganske få af dem har planer om at opgradere i løbet af 2007.
Det viser en rundringning, som Computerworld har foretaget til 15 virksomheder i Fondsbørsens OMXC20-index (tidligere kendt som KFX).
Af de 15 virksomheder har kun et enkelt firma, Torm, planer om at opgradere til Vista i 2007.
Blandt de øvrige 14 erhvervsgiganter bliver der tidligst tale om en omlægning i 2008.
Mange store firmaer køber allerede Microsofts produkter som en service, og nye versioner kommer derfor automatisk ud til it-afdelingerne, så det er ikke denne problemstilling, der er skyld i, at der holdes igen med udrulningen.
Ny teknologi bekymrer firmaer
Begrundelsen skal findes i dårlige erfaringer med implementeringen af ny teknologi.
Næsten samstemmende oplyser firmaerne, at de først vil skifte platform når børnesygdommene er filtreret fra.
Flere firmaer siger, at de har tradition for at skifte, men at de ikke vil være pionerer.
Top 20-firmaerne forlanger et produkt, der bare virker – også sammen med de eksisterende software-produkter, der allerede benyttes.
- Der er en naturlig skepsis for, om nye produkter virker, eksempelvis sammen med eksisterende programmer, og derfor går der tid før erhvervs-virksomheder tager en beslutning om at skifte platform, fortæller Anders Elbak fra analysehuset IDC.
- Udskiftningen vil i stor grad ske i takt med virksomhedernes øvrige infrastrukturprojekter og derfor komme som en glidende proces.
Flere virksomheder oplyser da også, at de vil køre små testmiljøer med Vista for at få føling med, hvordan systemet virker.
Store forventninger
Erhvervslivet har dog store forventninger til Windows Vista, og det er primært de forbedrede sikkerhedsfunktioner, der begejstrer i it-afdelingerne.
Desuden fremhæver flere, at Vista-platformen er optimeret til at drive en mere effektiv forretning.
Virksomhederne er i modsætning til hjemmebrugerne ikke så begejstrede for den nye brugerflade, da uddannelse af brugerne koster både tid og penge.
Tilbage til artiklen: Microsofts Vista-eventyr - få overblikket.