ComputerViews: Tirsdag valfartede størstedelen af de danske it-journalister til den vesterbroske Øksnehal i København for at høre, se og ikke mindst transportere testeksemplarer hjem af den just lancerede Windows-version Vista med tilhørende Office 2007-pakke.
De skinnende cd'er indpakket i en diskret brun kuvert repræsenterer ikke mange kroner i produktions-omkostninger.
Men udviklingen har været intensiv og den samlede listepris sniger sig op i adskillige tusinde kroner.
De udleverede testudgaver af Vista i Ultimate-udgaven ligger på den forkerte side af 4.000 kroner.
Det koster en pc jo
Læg dertil prisen for en moderne MS Officepakke. Det vil sikkert få en del forbrugere til at tænke på, at man for samme pris kan få en ganske potent moderne pc.
Journalister med de erhvervede test-ekspemplarer under armen og i forventning om en teknologi-rus, når de skal installere den nyeste nye, kan forfalde til at glemme, hvor relativt godt betalt Microsoft tager sig for Vista og Office 2007-pakken.
Men der er ingen tvivl om, at mange brugere og virksomheder vil vente med at tage stilling til, om de skal opgradere eller ej. For det er rigtig svært at få øje på nyheder eller forbedringer, der nærmest skriger på at blive taget i brug. Og så er der jo prisen.
Kræver regnearbejde
Slutbrugere vil sikkert kvie sig ved udskrivningen til en opdatering. It-chefer i virksomheder vil regne på udgifter til eventuelle hardwareopdateringer, potentielle kompatibilitets-problemer med andet installeret software og forsøge at hitte ud af, hvordan Microsofts prisstruktur og fortsatte support for Windows XP mon vil udvikle sig,
De to tilgange til Vista lover ikke umiddelbart godt for Microsofts salg af det nye operativsystem.
Men ser man på den temmelig nedtonede presseevent, som Microsoft havde valgt som rammen for at lancere flere års største produktnyhed, så rummer den et klart signal om Microsofts Vista-strategi.
Meget afdæmpet i forhold til tidligere
Udover ganske nydelige og farvestrålende Vistarelaterede hologrammer, der svævede under det hvælvede loft i Øksnehallen, var det en event meget langt fra produktfanfarer med en brølende Mick Jagger eller Windows 98 badehåndklæder og tusindvis af inviterede.
Microsoft satser tydeligvis på en stille og rolig udrulning af sit nye operativsystem.
Den kommer til at foregå i tæt samarbejde med alverdens hardware-producenter og vil slå igennem hver eneste gang pc-brugere i de kommende år beslutter sig for at investere i tidssvarende pc-udstyr.
Ja,open source-bevægelsen vil benytte lejligheden til at slå på tromme for moderne og frie alternativer til Windows som Ubuntu og Opensuse.
Og de vil da også vinde noget terræn i de kommende år.
Men i mellemtiden vil Vista formentlig stille og roligt vinde markeder ved altid at være det nærmeste valg, når den nye bærbare eller stationære computer skal indkøbes.
For hvem vil vælge at investere i en Vistaløs pc, når det er meget nemmere at købe en med Vista præinstalleret?
Det er rigtig smart set af Microsoft.