Leder: Er den digitale købmand nu også dygtig nok?

Leder Det voldsomt voksende antal nye digitale købmænd i Danmark repræsenterer ikke en ny hype, men er snarere udtryk for en udvikling, som vi bør gøre alt for at fremme.

Computerworld mener: Danskerne folder kræmmersjælen ud på nettet som aldrig før.

I løbet af blot de seneste to år er antallet af danske e-butikker fordoblet til 7.700. Alene sidste år åbnede 2.200 danske købmænd deres virtuelle butikker for online-kunder.

Det er overvældende tal, når man tænker på, at der findes omkring 35.000 analoge butikker i det fysiske Danmark.

Selv om det ligner en ren dotcom-renæssance, rummer dette boom en helt anden form for realisme end den guldrus, som prægede internetboomet op til år 2000.

Jordnært købmandsskab

Dagens digitale købmand bygger ikke sin forretning på en forventning om adgang til ubegrænset venturekapital og regnskaber opgjort i burn rates, men på jordnær købmandskab, der udnytter mulighederne i billig og nem internetteknologi kombineret med online-modnede forbrugere.

Den fremstormende nye generation netkøbmand repræsenterer derfor næppe en ny digital hype, men er snarere udtryk for en vækstfremmende udvikling, vi som samfund bør gøre alt for at styrke.

De nye købmænd fungerer som inspirationskilder og fakkelbærere for en stærkere iværksætterkultur, der bidrager til væksten og fornyelsen i samfundet.

Åbner dørene

De nye købmænd demonstrerer mulighederne i informationsteknologien og vil uundgåeligt bidrage til en større interesse for it og nysgerrighed efter mulighederne i digital innovation.

De nye digitale købmænd med deres mange små specialbutikker åbner for et større udvalg for kunderne og tilbyder ofte lavere priser, end forbrugerne kan finde i de analoge butikker.

Skyggesiden i udviklingen er, at selv om iværksætterlysten er stærk og de potentielle gevinster store, så matcher købmændenes digitale kompetencer ikke nødvendigvis kravene.

Eller sagt på en anden måde: Blot fordi teknologien nu er enkel og billig nok til, at også mødre på barsel og kontanthjælpsmodtagere kan åbne en netbutik, så strømmer kunderne ikke nødvendigvis til kasseapparaterne.

Skal designes ud fra kundens ønsker

Dårligt gennemtænkte netbutikker er en væsentlig årsag til, at danskerne ikke handler langt mere på nettet, end tilfældet er i dag.

Årsagen er, at langt de fleste netbutikker stadig er designede ud fra inge­niørens eller den analoge købmands synsvinkel – og ikke den digitale kundes.

Det gælder såvel den glade amatør som når store, ressourcestærke erhvervskræfter står bag satsningen.

Konsekvensen er, at vi for eksempel møder “dumme” søgemaskiner, som nok er loyale over for varelageret, men ikke tager hensyn til, at mange kunder ikke kan stave eller taste ordentligt eller kalder en vare for noget andet end e-butikkens system – hvorfor netkunden blot får at vide, at hvad, hun søger, ikke eksisterer.

Vi må ikke undervurdere risikoen for, at dårlige indkøbs-oplevelser, konkursramte netkøbmænd og bristede illusioner kan underminere styrken i den nye bølge. Det har selvsagt ingen en interesse i.

Hvis internettet skal være en effektiv sandkasse for fremtidens iværksættere, er der derfor god grund til at organisere en kollektiv indsats, som styrker chancerne for succes hos de nye digitale købmænd.

Svært at finde kursus

Den fremmeste indsats bør ligge i at sikre et kompetencetilbud. I dag er det vanskeligt for de tusinder af nye digitale købmænd overhovedet at finde et kursus i e-handel eller e-business.

Store kompetenceudbydere som AOF og FOF eller DIEU og Center for Ledelse tilbyder intet, og der er ikke meget hjælp at hente hos Foreningen for Dansk Internethandel.

Det er aldeles urealistisk at forvente, at en kommende netkøbmand ud i børnetøj indruller sig på en flerårig kandidatuddannelse på IT-Universitetet for at åbne sin butik.

Det er på høje tid, at såvel politikerne som kompetenceudbyderne vågner op til den nye digitale dagsorden, som ruller gennem Danmark og sikrer, at samfundets rammetilbud rent faktisk understøtter det momentum, der er i e-iværksætteriet, med alle de vækstmuligheder og innovations­gevinster, det rummer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere